- darśana
- mimansa
- moksza
- maja
- śruti
- upaniszady
- smryti
- Bhagawadgita
- Śankara
- adwajta
- brahman
- Wisznu
- iśwara
- awidja
- dźiwa
- prakryti
- karman
- sansara
- bhakti
- joga
- sankhja
- ananda
- aranjaki
- astika
- atman
- Aurobindo
- Badarajana
- Bóg
- Dasgupta Surendranath Nath
- dwajta
- Dźajmini
- dźńana
- Gaudapada
- indyjska filozofia klasyczna.
- Madhwa Anandatirtha
- mistyka
- Nimbarka
- Ramanudźa
- saććidananda
- satkarjawada
- śiwaizm
- Tajumanawar
- tat twam asi
- telugu literatura
- Waćaspatimiśra
- Wallabha
- Wiwekananda Swami
wedanta
Encyklopedia PWN
tekstem podstawowym, wspólnym dla wszystkich szkół wedanty są Brahmasutry przypisywane Badarajanie; celem wedanty jest poznanie brahmana, praprzyczyny wszystkiego, owocem owego poznania jest wyzwolenie (moksza); w wedancie wyodrębniły się rozmaite kierunki, różniące się przede wszystkim wyobrażeniami o brahmanie, realności wszechświata oraz relacji między atmanem a brahmanem; najważniejsze to: 1) monizm zupełny lub bezwzględny (adwajtawedanta, kewaladwajta), któremu postać klasyczną nadał Śankara: jedyną rzeczywistością jest brahman, bez cech i właściwości, substrat wszystkiego, co istnieje, identyczny z atmanem, świat to maja (z punktu widzenia najwyższej rzeczywistości); 2) monizm zmodyfikowany lub kwalifikowany (wiśisztadwajta); najwybitniejszy przedstawiciel Ramanudźa; brahman jest Bogiem osobowym, obdarzonym cechami, świat jest realny, dusza (dźiwatman) jest odrębna od Boga, mimo substancjalnej z nim jedności; 3) dualizm (dwajta); główny reprezentant Madhwa; jedynym i wszechobecnym Bogiem jest Wisznu, świat jest realny, Bóg i dusza są odrębne co do swej istoty; 4) inne szkoły, o mniejszym znaczeniu np. Nimbarki i Wallabhy, najbliższe doktryny Ramanudźi; współcześnie koncepcje wedanty kontynuowali Vivekananda, Aurobindo, Radhakrishnan.
Znaleziono w książkach Grupy PWN
Trwa wyszukiwanie...
