futuryzm. Sztuka.
futuryzm. Sztuka
Encyklopedia PWN
Inicjatorami futuryzmu w sztukach plastycznych byli: G. Balla, U. Boccioni, C. Carra, L. Russolo, G. Severini; 1910 wydali oni Manifest malarzy futurystów i Manifest techniczny. Podstawą futuryzmu w sztukach plastycznych było odrzucenie sztuki przeszłości, zasada powszechnego dynamizmu, teoria zaniku materialności ciał pod wpływem światła i ruchu, nowa koncepcja czasu (symultanizm), przestrzeni (odrzucenie perspektywy). Tematyką były różne przejawy ruchu oraz rytm i tempo współczesnej cywilizacji. Rzeźba (głównie Boccioni) oddawała zasadę dynamizmu przez rozłożenie jednorodnej materii na szereg różnych tworzyw, przenikanie się płaszczyzn lub architektonikę kompozycji — ciągłość form w przestrzeni. Koncepcja architektury (głównie niezrealizowane projekty A. Sant’Elii) opierała się na najnowocześniejszych osiągnięciach technicznych, upodabniając wizję miast przyszłości do organizmów gigantycznych maszyn. Futuryzm wywarł duży wpływ na ukształtowanie się sztuki nowoczesnej (dadaizm, łuczyzm, suprematyzm, surrealizm); w Polsce do futuryzm nawiązywali w swym programie Formiści.