Przemysł. Rosja należy do największych świat. producentów surowców energ.; 1988 wydobycie ropy naft. wynosiło 570 mln t (1. miejsce w świecie), 2005 — 470 mln t (2. miejsce, po Arabii Saudyjskiej); spadek wydobycia spowodowany brakiem kapitałów na modernizację sprzętu górn. (ok. 25 tys. odwiertów nieczynnych, wymagających remontu); 2/3 wydobycia pochodzi z Syberii Zach., ze złóż wzdłuż środkowego biegu rz. Ob; gł. pola: samotłorskie, mamontowskie, fiodorowskie, ust-bałyckie (w obwodzie tiumeńskim i w przyległej części obwodu tomskiego); ropa (zawierająca także skroplony gaz ziemny) jest wysokiej jakości; 1/4 ropy pochodzi z Zagłębia Wołżańsko-Uralskiego (m.in. Romaszkino, Tujmazy, Iszymbaj); gł. pola: Samarska Łuka (obwód samarski), Tujmazy i Iszymbaj (Baszkiria), obwód permski; poza tym ropa naft. jest wydobywana w dawnych ośr. na Kaukazie Północnym, zwłaszcza w Czeczenii (Grozny) i Adygei (Majkop) oraz w rep. Komi, na Sachalinie (Ocha) i w obwodzie królewieckim (k. Znamieńska); 1992 zostały odkryte wielkie złoża ropy naft. w południowo-wschodniej części szelfu M. Barentsa. W Rosji występuje ok. 40% świat. zasobów gazu ziemnego (tj. 55 bln m3); 2005 wydobycie wyniosło 598 mld m3 (1. miejsce na świecie); 90% gazu wydobywa się w północnej części Syberii Zach. (Urengoj, Jamburg, Polarne, Miedwieże w obwodzie tiumeńskim) i na Uralu; ok. 1/5 stanowi gaz wydobywany łącznie z ropą naft. w regionach Powołża (Almietjewsk), Uralu (Orenburg) i Kaukazu Północnego (Krasnodar, Grozny); mniejsze ośr. wydobycia w rep. Komi (Wuktył), na Kaukazie Północnym (Stawropol), w obwodzie astrachańskim w pobliżu ujścia Wołgi, na Sachalinie i w Jakucji. Największe zagłębia węglowe: Kuźnieckie (zasoby do głęb. 600 m — 110,8 mld t), Peczorskie (w rep. Komi), Szachtyńskie (wschodnia część Zagłębia Donieckiego), w Jakucji (Neriungri); w zagłębiach Podmoskiewskim, Nazarowskim (obwód czelabiński) i w Kraju Krasnojarskim występuje tylko węgiel brunatny; po znacznym spadku wydobycia w końcu lat 90. (1991 — 353,3 mln t, 1998 — 231,9 mln t) stopniowy wzrost wydobycia (298 mln t, 2005); ok. 40% wydobywanego węgla pochodzi z kopalni odkrywkowych; z surowców energ. wydobywa się także torf, gł. w regionach Centralnym, Wołżańsko-Wiackim i na Uralu, oraz łupki bitumiczne w Regionie Północno-Zachodnim i na Powołżu. Najważniejsze regiony eksploatacji rud żelaza: Kurska Anomalia Magnetyczna (zasoby ponad 55 mld t, w tym 30 mld t rud bogatych — o zawartości 52–66% metalu), Ural (złoża magnitogorskie, orskie) i Syberia (złoża angarsko-ilimskie, ałdańskie); wydobycie rud żelaza zmniejszyło się z 95,7 mln t 1983 do 72,3 mln t 1998, jednak w latach 1999–2002 ponownie wzrosło (84,2 mln t, 2002). Rudy miedzi wydobywa się na Uralu i w Zabajkalu, cyny, cynku i ołowiu — w Jakucji i obwodzie magadańskim, niklu i kobaltu — w rejonie Norylska i na Płw. Kolskim, wolframu i molibdenu — na Kaukazie Północnym i Dalekim Wschodzie, a boksyty — w północnym Uralu, na Płw. Kolskim i Syberii; gł. eksploatowane złoża złota (158 t, 2002) znajdują się w obwodzie magadańskim, diamentów — w Jakucji (11,5 mln karatów). Bogate i różnorodne są również złoża surowców chem., zwłaszcza soli potasowych (Solikamsk), apatytów i fosforytów (Płw. Kolski), soli kam., siarki. Rosja jest największym po USA producentem energii elektr. w świecie; łączna moc zainstalowana w elektrowniach wynosi 213 tys. MW (2002); produkcja energii elektrycznej 931 mld kW·h. (2003), z tego 61% przypada na elektrownie cieplne (opalane ropą naft., gazem i węglem), 29% na elektrownie wodne, 10% — jądrowe; największe elektrownie cieplne: Reftyńska (3800 MW), Kostromska (3600 MW), Surgucka i Riazańska (po 3300 MW); zespoły (kaskady) elektrowni wodnych zbud. na Wołdze i Kamie, Jeniseju (Krasnojarska 6000 MW, Sajańsko-Szuszeńska 6400 MW — zniszczona 2009) i Angarze (Bracka 4500 MW); największe elektrownie jądr.: w Sosnowym Borze (k. Petersburga) i Kurska w m. Kurczatow (po 4000 MW). Silnie rozwinięte hutnictwo żelaza, oprócz starych zakładów, powstałych przed 1917, istnieją wielkie kombinaty metalurg. o pełnym cyklu produkcyjnym; największe huty znajdują się na Uralu (Magnitogorsk, Czelabińsk, Niżni Tagił), w Regionie Centralnym (Lipieck, Tuła, Czerepowiec), na Syberii Zachodniej (Nowokuźnieck) i Syberii Wschodniej (Krasnojarsk); z hut uralskich pochodzi ponad 1/2 produkcji surówki żelaza, stali i wyrobów walcowanych. Dobrze rozwinięte hutnictwo metali nieżel., zwłaszcza niklu (Norylsk, Orsk, Monczegorsk), cyny (Nowosybirsk), miedzi (gł. na Uralu), ołowiu (Władykaukaz, Dalniegorsk), cynku (Czelabińsk); największe huty aluminium są zlokalizowane w pobliżu wielkich elektrowni wodnych na Syberii (Nowokuźnieck, Krasnojarsk, Brack, Sajańsk) i na Powołżu (Wołgograd). Przemysł chem. rozwinięty w regionach: Centralnym, Północno-Zachodnim, na Powołżu, Uralu i Syberii Zachodniej, gł.: produkcja nawozów miner., kauczuku syntet., tworzyw sztucznych, włókien chem., kwasu siarkowego, sody, farb i lakierów, wyrobów farm.; duże rafinerie ropy naft. w Jarosławiu, Niżnim Nowogrodzie, Krasnodarze, Samarze, Ufie, Iszymbaju, Omsku i Angarsku. Wszechstronnie rozwinięty przemysł elektromaszynowy (zwłaszcza w regionach: Centralnym, Północno-Zachodnim, na Uralu, Zawołżu, Syberii Zachodniej): produkcja maszyn ciężkich, maszyn energ., maszyn roln., taboru kol., statków mor. i rzecznych, samochodów, ciągników, podzespołów elektron., sprzętu med.; rozwinięty także przemysł zbrojeniowy, lotn. i kosmiczny. Duża koncentracja przemysłu materiałów budowlanych (zwłaszcza cement. i produkcja konstrukcji żelbetowych) w regionach Centralnym i Północno-Zachodnim, na Kaukazie Północnym, Uralu i Powołżu. W Rosji istnieją dogodne warunki do rozwoju przemysłu drzewnego (lesistość kraju wynosi 51%, 2001), ale zachowuje on znaczenie świat. tylko w części surowcowo-materiałowej (wyrąb drewna, produkcja tarcicy i papieru gazetowego). Produkcja przemysłu lekkiego kilkakrotnie zmalała w stosunku do okresu przedkryzysowego; jego najważniejszą gałęzią jest przemysł włók.; produkcję ogranicza brak środków dewizowych na import surowców. Przemysł spoż. nigdy nie był dobrze rozwinięty, a wskutek spadku konsumpcji oraz zwiększonej konkurencji produktów importowanych produkcja zmniejszyła się o więcej niż połowę; do jego najwazniejszych gałęzi należą: przemysł cukr. i rybny (1/3 świat. produkcji konserw rybnych i ponad 1/2 kawioru — 1. miejsce na świecie).
Transport i łączność. Długość eksploatowanych linii kol. na terytorium Rosji wynosi 87,2 tys. km (2005), dróg samoch. — 601 tys. km (z tego 91% o twardej nawierzchni), dróg wodnych — 102 tys. km, magistralnych rurociągów 213 tys. km (2001); w przewozach ładunków gł. rolę odgrywa transport kol. (41% przewozów liczonych w mln t), rurociągowy (33%), samoch. (21%), w przewozach pasażerów — transport samoch. (50% przewozów liczonych w mln osób) i kol. (3,1%). Układ linii kol. w eur. części R. przypomina ogromne koło, którego osią jest węzeł moskiewski z 11 magistralami rozchodzącymi się we wszystkich kierunkach, przeciętymi dwiema liniami okrężnymi. Na wschód od tego koła biegną linie równoleżnikowe, których liczba ulega stopniowej redukcji. Wysunięte najdalej 3 wielkie magistrale: Transsyberyjska, Środkowosyberyjska i Południowosyberyjska znalazły się częściowo poza granicami R. (w Kazachstanie), co komplikuje komunikację z Syberią Wsch. i Dalekim Wschodem, którą obsługuje tylko Kolej Transsyberyjska i eksploatowana w niewielkim stopniu Kolej Bajkalsko-Amurska. Transport samoch. odgrywa ważną rolę w przewozach towarów i pasażerów na krótkie odległości; sieć drogowa rozmieszczona bardzo nierównomiernie (300 km/1000 km2 w obwodzie mosk., 70 km/1000 km2 na Uralu i 1,5 km/1000 km2 w Jakucji); gł. drogi samoch.: Moskwa–Petersburg, Moskwa–Mińsk (Białoruś), Moskwa–Kijów (Ukraina), Moskwa–Symferopol (Ukraina), Moskwa–Kazań, Moskwa–Samara; ok. 40% osiedli wiejskich nie ma połączenia drogowego o twardej nawierzchni; w zimie drogi są często nieprzejezdne. Do największych magistrali wodnych należą Wołga z Kamą, Ob z Irtyszem, Jenisej, Lena, Amur; dzięki budowie kanałów żegl.: Białomorsko-Bałtyckiego, im. Moskwy, Wołżańsko-Dońskiego oraz rekonstrukcji Wołżańsko-Bałtyckiej Drogi Wodnej w eur. części Rosji powstał jednolity śródlądowy system wodny; transportem rzecznym (112 mln t, 2001) przewozi się gł. materiały budowlane, drewno, ropę i produkty naft. (zwłaszcza w azjat. części Rosji). Transport mor. obsługuje przeważającą część ros. handlu zagr.; dla północnych obszarów Rosji duże znaczenie ma Północna Droga Morska; 2004 łączny przeładunek w portach wyniósł 9,3 mln t (znaczna przewaga załadunku nad wyładunkiem); gł. porty mor.: Noworosyjsk, Soczi (n. M. Czarnym), Petersburg, Królewiec (Morze Bałtyckie), Murmańsk (M. Barentsa), Archangielsk (M. Białe), Pietropawłowsk Kamczacki, Magadan (M. Ochockie), Władywostok, Nachodka, Wostoczny (M. Japońskie). W transporcie lotn., po dużym spadku ogólnej wielkości przewozów (26 mln pasażerów i 0,9 mln t ładunków w 2001), szybko rośnie udział przewozów międzynarodowych. Spośród ok. 1,6 tys. portów lotn., lotnisk i lądowisk ponad 50 ma międzynar. status., największe: Moskwa (Szeremietiewo I i II, Domodiedowo, Wnukowo I i II), Petersburg, Nowosybirsk, Jekaterynburg, Krasnojarsk, Irkuck, Chabarowsk.