Dania. Środki przekazu
 
Encyklopedia PWN
Dania. Środki przekazu.
Prasa. Pierwsza gazeta ukazała się w Danii  1666, ale dopiero od 1849, po wprowadzeniu wolności prasy, gazety zyskały obecną rangę. W Danii ukazuje się ponad 220 tytułów o średnim nakładzie 1856 tys. egz. w weekendy i 1520 tys. egz. w niedziele (1989). Większość gazet i magazynów znajduje się w rękach prywatnych i jest wydawana przez połączone koncerny i spółdzielnie; najwięcej tytułów wydaje grupa Berlingske Tidende oraz Politiken A/S. Najwyższe nakłady wśród dzienników mają ukazujący się w Viby „Jyllands-Posten Morgenavisen”, poranny, niezależny — 817 tys. egz., oraz wyd. w Kopenhadze „Politiken” (zał. 1884), rzecznik radykalnych liberałów — nakład podstawowy 571 tys. egz.; najstarszy z ukazujących się do dziś dzienników „Berlingske Tidende” (zał. 1749 p.n. „Kbenhavske Danske Post-Tidender”), niezależny, konserwatywny (osiąga nakład podstawowy 160 tys. i niedzielny — 195 tys.). Wśród czasopism najwyższy nakład ma dwumies. „Ide-nyt” (zał. 1973, 2 490 egz.), „Samvirke” (zał. 1928) — miesięcznik konsumencki, 500 tys. egz.) oraz „Helse-Familiens Laegemagasin”, nakład 300 tys. egz. Najdłużej jest wyd. „Femina” (od 1873). Agencje prasowe: Ritzaus Bureau (RB), niezależna agencja zał. 1866 w Kopenhadze jako Nordisk Centralbureau for politiske og markantile Telegraf-Meddelser; od 1947 jest własnością duńskiej prasy.
Radio i telewizja. Są zarządzane przez Denmark Radio, niezależną, publiczną instytucję, wspieraną finansowo przez opłaty abonamentowe użytkowników. Radio nadaje 3 programy, tzw. Kanał 1 — 110 godz. tygodniowo (program ogólnoinformacyjny, muzyka), Kanał 2 — 45 godz. (gł. muzyka poważna) i Kanał 3 — 24 godz. (zdominowany przez muzykę popularną). Pierwszą duńską telew. stacją komercyjną jest TV 2; ponadto w Danii działa 50 stacji lokalnych; programy kolorowe są nadawane w systemie G/PAL.
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia