hamulec
 
Encyklopedia PWN
hamulec,
urządzenie do zatrzymania, utrzymywania w stałym położeniu lub regulacji prędkości układu napędowego; h. sprzęga człon ruchomy (hamowany, najczęściej o ruchu obrotowym) z nieruchomym, związanym z podstawą lub korpusem maszyny.
Zasada działania h. jest oparta na zjawisku tarcia między dociskanymi elementami ruchomym i nieruchomym (hamulec cierny), oporu stawianego przez płyn poruszającemu się w nim ciału (np. hamulec aerodynamiczny), oddziaływania pól elektromagnetycznych (hamulec elektromagnetyczny) itp.; ze względu na rodzaj ruchu zespołu hamowanego rozróżnia się hamulce obrotowe (np. hamulce klockowe, bębnowe, tarczowe, szczękowe) i hamulce postępowe; do hamulców postępowych należą np. płozy hamulcowe (stalowe podkładki nakładane na szyny), hamulce torowe (hamulce wbudowane w tor, hamowanie następuje np. przez nacisk na boczne powierzchnie kół wagonów) oraz h. aerodynamiczne. Podczas hamowania energia kinet. hamowanych maszyn zamienia się na ciepło, co powoduje konieczność odprowadzania ciepła z urządzeń hamulcowych, zwłaszcza tych urządzeń i pojazdów, w których częstość hamowania jest bardzo duża. W pojazdach samochodowych są zwykle stosowane h. cierne szczękowe lub tarczowe, w pociągach — gł. klockowe i tarczowe. Sterowanie (włączanie i wyłączanie) hamulca odbywa się za pomocą urządzeń sterowniczych, tworzących wraz z nimi tzw. układy hamulcowe; urządzenia te mogą mieć napęd mech. (rozpieracz hamulcowy uruchamiany za pośrednictwem cięgła), hydrauliczny (rozpieracz zastąpiony cylindrem z tłokiem poruszającym się stosownie do zmian ciśnienia płynu hamulcowego, np. silikonowego lub glikolowego) albo pneumatyczny. U.h. samochodowe są zw. potocznie h. samochodowymi; samochód powinien być wyposażony w układy hamulcowe: roboczy, awaryjny i postojowy, działające niezależnie. Niektóre elementy i mechanizmy jednego układu mogą być w praktyce wykorzystane do realizacji zadań drugiego. Obecnie często działanie h. samochodowych wspomagają systemy elektroniczne (ABS, ESP). U.h. kolejowy (h. kolejowy) powinien być zespolony (zapewniający możliwość uruchomienia z różnych miejsc w pociągu) i samoczynny (uruchamiający się po rozerwaniu składu pociągu). Początkowo pociągi były hamowane ręcznie przez konduktorów. W 1833 G. Stephenson zastosował w parowozie hamulec cierny sterowany parą; 1868 G. Westinghouse wynalazł hamulec cierny sterowany sprężonym powietrzem, a 1872 — hamulec cierny samoczynny sterowany sprężonym powietrzem, (działanie polega na samoczynnym zahamowaniu pojazdu w przypadku utraty szczelności przewodów hamulcowych, np. wskutek rozerwania składu pociągu). Ciśnieniowy hamulec samoczynny Westinghouse’a (1872) stał się podstawą późniejszych (także współcz.) konstrukcji powietrznych h. kolejowych.
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia