Najwcześniejsze zachowane zabytki egipskiego piśmiennictwa obejmują krótkie informacje służące do identyfikacji osoby, miejsca czy ważnego wydarzenia dla potrzeb administracji centralnej, oraz towarzyszące przedstawieniom figuralnym legendy (np. na tzw. palecie Narmera); rozwój literatury tekstowej datuje się od III dynastii (XXVII–XXVI w.) i tradycyjnie jest wiązany z imieniem
Imhotepa. Większość utworów piśmiennictwa starożytnego Egiptu jest anonimowa (wyjątki to teksty biograficzne i tzw. nauki, związane z imieniem autora). Dzieła literackie uznane za wartościowe kopiowano przez stulecia i wykorzystywano jako materiały do nauczania w szkole; w każdym okresie historycznym istniał wzorcowy zespół tekstów o aktualnym znaczeniu użytkowym i propagandowym. Utwory piśmiennictwa starożytnego Egiptu dzielimy na 2 główne kategorie, związane ściśle z charakterem stosowanego pisma: piśmiennictwo monumentalne (teksty zapisywane hieroglifami) i piśmiennictwo użytkowe (teksty zapisywane pismem hieratycznym bądź demotycznym). Piśmiennictwo monumentalne to teksty o charakterze oficjalnym, starannie zredagowane i ocenzurowane, przeznaczone do uwiecznienia i związane miejscem zapisu lub przechowania ze świątynią albo grobem, i tym samym mające charakter przekazu sakralnego. Należą tu: utwory religijne — hymny, formuły ofiarne, zbiory tekstów rytualnych i magicznych dla zmarłego (
Teksty piramid,
Teksty sarkofagów,
Księga umarłych), kompozycje teologiczne z grobowców królewskich Nowego Państwa (m.in.
Amduat,
Księga Bram,
Księga Jaskiń); teksty religijno-propagandowe związane z wydarzeniami historycznymi, np.: autobiografie wysokich urzędników, protokoły i dekrety królewskie, teksty boskich wyroczni, annały dokonań faraona (m.in. stele: Kamose, Izraela, Taharki, roczniki Totmesa III), niekiedy w formie okolicznościowych poematów (opis czynów Ramzesa II pod Kadesz). Do piśmiennictwa użytkowego należą różne teksty o przeznaczeniu doraźnym, zapisane zwłaszcza na papirusach lub ostrakonach, związane głównie ze sferą
profanum (wyjątkami są tu spisane na papirusach teksty rytualne, listy do zmarłych i modlitwy osób prywatnych); należą do nich: 1) teksty administracyjne — korespondencja urzędowa, dzienniki urzędowe (np. dziennik nekropoli tebańskiej), protokoły inspekcji, akta procesów sądowych, potwierdzenia odbioru, rachunki, listy obecności itp.; 2) teksty prywatne — listy, wiersze miłosne, modlitwy, zaklęcia magiczne itd.; 3) teksty rytualne i scenariusze przedstawień przeznaczone do odczytywania w trakcie ceremonii religijnych (np.
Rytuał balsamowania, tzw.
Papirus dramatyczny z Ramesseum itp.); 4) teksty o charakterze encyklopedycznym — podręczniki, zbiory zadań matematycznych, zbiory informacji i recept medycznych i weterynaryjnych, listy miast itp., oraz tzw. onomastykony zawierające zestawy najważniejszych informacji o świecie, uporządkowane wg różnych kategorii i pojęć; onomastykony były zaliczane przez Egipcjan do następnej grupy; 5) utwory literatury dydaktyczno-moralizatorskiej, czyli tzw.
Nauki (albo „mądrości”), zawierające rady dotyczące zachowania się w różnych sytuacjach (m.in.
Nauka Ptahotepa,
Nauka Ani,
Nauka Amenemope itd.); dostarczają informacji o etyce egipskiej, zawierają również refleksje filozoficzne o świecie i Bogu (słowo Bóg występuje w
Naukach zawsze w znaczeniu ogólnym, głównie w liczbie pojedynczej); 6) utwory literackie — opowiadania, bajki, relacje z podróży, utwory poetyckie (m.in.
Opowiadanie Sinuheta,
Rozbitek,
Podróż Wenamona,
Pieśń harfiarza,
Setne, itd.); były komponowane najczęściej w formie dwuwierszy z 2–3 akcentowanymi zgłoskami w wersie.