szkoła marburska
 
Encyklopedia PWN
szkoła marburska,
jedna z głównych szkół filozoficznych neokantyzmu, założytnego 1870 przez H. Cohena (który w latach 70. XIX w. napisał obszerne komentarze do 3 krytyk I. Kanta); reprezentowana również zwłaszcza przez P. Natorpa i E. Cassirera.
Przedstawiciele sz.m., przeciwstawiając się psychologicznym i fizjologicznym interpretacjom aprioryzmu Kanta, upatrywali zadanie filozofii w wyjaśnianiu logicznych podstaw nauki; pojmując przedmiot poznania jako logiczną konstrukcję umysłu, określali poznanie naukowe jako wieczny proces, w którego toku nauka nie poznaje faktów, lecz je tworzy, zbliżając się do ideału pełnej matematyzacji i logicyzacji poznania; koncepcje etyczne szkoły marburskiej (głównie Cohen) wiązały się z teorią tzw. socjalizmu etycznego; teorie moralno-prawne szkoły (R. Stammler, K. Vorländer) przyjęli ideologowie rewizjonizmu w niemieckiego ruchu robotniczym.
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia