Ważnym okresem twórczości Muncha był pobyt w Berlinie, gdzie nawiązał kontakty z przedstawicielami tamtejszej cyganerii, m.in. z A. Strindbergiem oraz S. Przybyszewskim i jego żoną, D. Juell. Tworzył kompozycje figuralne w duchu symbolizmu, nastrojem zbliżone do dzieł Strindberga. W sposób sugestywny i pełen ekspresji dawał w nich wyraz obsesjom erotycznym (
Na drugi dzień 2. wersja 1894–95 — Nasjonalgaleriet, Oslo;
Pocałunek 1893 — Munch-Museet, Oslo;
Dojrzewanie 1893 — tamże;
Wampir 1894 — zbiory prywatne) oraz uczuciom samotności, przygnębienia, lęku przed chorobą i śmiercią (
Krzyk, obraz 1893 — Nasjonalgaleriet, Oslo, litografia 1895,
Fryz życia — 3 wersje z 1892–97, 1903–04 i 1906,
Śmierć w pokoju chorego 1895,
Taniec życia 1899,
Dziewczęta na moście 1901 — wszystkie powtarzane również w technikach graficznych w okresie późniejszym). W swoich pracach stosował silny kontur, płynną, secesyjną linię oraz bogaty koloryt, z którym wiązał znaczenia symboliczne; te same tematy powtarzał w malarstwie (olej, pastel) i grafice (drzeworyty, litografie, akwaforty); projektował też scenografie (do inscenizacji dramatów H. Ibsena —
Peer Gynt 1896 i
Upiory 1906). Sztuka Edvarda Muncha tego okresu silnie wpłynęła na rozwój malarstwa europejskiego początku XX w., stanowiąc jedno z głównych źródeł
ekspresjonizmu. W Polsce oddziaływanie Muncha zaznaczyło się (głównie dzięki S. Przybyszewskiemu) w sztuce
Młodej Polski.