mocny

Encyklopedia PWN

argumentum a fortiori
[łac., ‘argumentacja tym bardziej słuszna (z mocniejszą racją)’],
prawo typ wnioskowania prawniczego polegający na wykazaniu, że teza, której się broni, jest bardziej prawdopodobna niż pewne inne zdania, uprzednio już uznane przez przeciwnika za przekonujące.
ariusowate, Ariidae,
rodzina ryb z rzędu sumokształtnych;
ary, Arini,
plemię ptaków z rodziny papugowatych;
astereognozja
[gr. a- ‘nie’, stereós ‘mocny’, ‘twardy’, gnṓsis ‘poznanie’],
stereoagnozja,
med. niemożność rozpoznania dotykanych przedmiotów mimo zachowania czucia dotyku;
August II, zw. Mocnym, z dynastii Wettinów, ur. 12 V 1670, Drezno, zm. 1 II 1733, Warszawa,
elektor saski od 1694 (jako Fryderyk August I), król Polski 1697–1706 i od 1709, syn elektora Jana Jerzego III i Anny Zofii, księżniczki duńskiej, ojciec Augusta III.
autonomia
[gr., ‘samorząd’],
filoz., socjol., teol. Autonomia to niezawisłość woli lub sumienia wykluczająca zależność od determinującego wpływu oddziałujących „z zewnątrz” (zatem heteronomicznych) czynników empirycznych, mających źródło w różnie ujmowanym prawodawstwie Bożym (teonomia) albo pochodzących od jakiegokolwiek autorytetu lub władcy (np. polityczna). W rozumieniu mocniejszym autonomia oznacza możliwość ustanawiania przez podmiot moralny własnych reguł postępowania, przeciwstawianych zarówno empirycznej heteronomii, jak i teonomii; jest traktowana jako centralna kategoria uzasadniająca próby budowania moralności bez etyki przez osoby odpowiedzialne, bo korzystające z autonomii (jak w koncepcjach „moralności ponowoczesnej”, np. u Z. Baumana). W ujęciu słabszym autonomia jest kojarzona nie tyle z wolą, co z sumieniem (lub rozumem praktycznym) podmiotu moralnego, który może samodzielnie ustalać reguły postępowania albo na zasadzie wolności, albo przez uzgodnienie przyrodzonych skłonności i niesprzecznych z nimi obowiązków, odkrywanych raczej niż konstytuowanych przez rozum praktyczny.
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia