akta spraw
 
Encyklopedia PWN
akta spraw,
system kancelaryjny wykształcony w biurokracji państw absolutystycznych;
w Polsce wprowadzony wraz z administracją państw zaborczych i stosowany (w zmodyfikowanej formie) do czasów obecnych; dokumentacja powstająca w tym systemie koncentrowała się wokół sprawy załatwianej przez obieg pism w urzędzie; otrzymane przez urząd pismo (zw. wpływem) po rejestracji w kancelarii trafiało do odpowiedniej komórki merytorycznej celem przygotowania projektu odpowiedzi (tzw. konceptu), który po zatwierdzeniu przez zwierzchnika, jako tzw. minuta, stawał się podstawą do sporządzenia czystopisu; wpływy i czystopisy były rejestrowane w dziennikach podawczych; po załatwieniu sprawy wpływy i minuty przechowywano w registraturze; reforma 1931 wprowadziła tzw. system bezdziennikowy — zrezygnowano z obiegu pism i ich rejestracji w dzienniku podawczym i zaczęto posługiwać się dla ewidencji sygnaturami wykazu akt, będącego spisem teczek, do których trafiały akta po załatwieniu sprawy.
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia