Polska Agencja Prasowa
 
Encyklopedia PWN
Polska Agencja Prasowa (PAP),
agencja informacyjna;
powstała z przekształcenia zał. w Lublinie VII 1944 agencji „Polpressu”, od VII 1945 w Warszawie, od X 1945 jako PAP; nawiązuje do tradycji Pol. Agencji Telegraf., zał. 1918 (symbol. połączenie 1991); po 1945 przedsiębiorstwo państw., stanowiące element aparatu propagandowego, 1983 agencja rządowa; zmiana wizerunku i charakteru po 1989; 1997 przekształcona w agencję publiczną, opracowuje dla prasy radia i telewizji serwisy informacyjne: krajowy, zagr., ekon., sport., nauk., poświęcony UE (EuroPAP), kalendarium kult., serwis dla rozgłośni radiowych, dziennik internetowy, informacje o Polsce w języku ang.; IV 1991 w skład PAP weszła Centralna Agencja Fot. (jako samodzielna Redakcja Fot.), która oferuje codzienny serwis fot. krajowy, zagr. i sport.; publikuje informatory o charakterze encyklopedycznym (Informator polityczny, Noty biograficzne), dysponuje tematycznymi bazami danych (Zespół Dokumentacji Prasowej), m.in.: kraje świata, partie polit., Polska po 1945, kto jest kim, nagrody Nobla; posiada biura na terenie całego kraju, stałych korespondentów zagr., współpracuje z ponad 40 agencjami z całego świata.
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia