Ford Motor Company
 
Encyklopedia PWN
Ford Motor Company
[fo:rd mọur kạmpəni] Wymowa,
amerykański koncern samochodowy, 3. pod względem wielkości na świecie;
siedziba w Dearborn (Michigan); założony 1903, w 1913 wprowadzono taśmę montażową; 1915 wyprodukował swój milionowy samochód, a do 1923 był producentem ponad połowy amerykańskich samochodów; 1926 w koncernie wprowadzono 5-dniowy, 40-godzinny tydzień pracy; w czasie I i II wojny światowej rozwijał produkcję zbrojeniową; od 1956 Ford Motor Company jest notowana na nowojorskiej giełdzie papierów wartościowych. Koncern składa się z: Ford Credit, Ford division (samochody marki Ford — osobowe, vany i ciężarówki), Lincoln, Merkury, Premier Automotiv Group, do którego należą — Volvo (samochody osobowe), Jaguar i Land Rover (te ostatnie są przeznaczone do sprzedaży). Firma wytwarza samochody w USA i wielu krajach świata, m.in. w Kanadzie, Meksyku, Niemczech, Turcji, Brazylii, Argentynie, Australii, Chinach; produkuje także ciągniki, lokomotywy, samoloty i satelity; wpływy 160 mld dolarów USA, zatrudnienie 283 tysiące osób (2006).
zgłoś uwagę
Ilustracje
Ford T, amerykański smochód osobowy (1908)rys. B. Wróblewski/Archiwum Ilustracji WN PWN SA © Wydawnictwo Naukowe PWN
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia