Kantor Tadeusz, Kompozycja
 
Kantor Tadeusz, Kompozycja
autor — Tadeusz Kantor
data powstania — 1958
technika — olej, płótno
miejsce przechowywania — Muzeum Narodowe w Krakowie
W twórczości Tadeusza Kantora lata 1956–63 to okres informelu, „malarstwa poza wszelką formą i estetyką”, który rozpoczął się po jego podróży do Paryża w 1955, gdzie zetknął się z abstrakcją taszystowską, genetycznie związaną z amerykańskim „malarstwem gestu”. Wspominając ten wyjazd artysta pisał: „Malarstwo, jakie nadchodziło, manifestowało kres wszelkiej kalkulacji, skrępowania intelektualnego i w rezultacie również kres doraźnego doświadczenia, zmierzyło się z siłami ciemnymi, żywiołowymi ujawniając ich naturę i mechanizm”.
W pracach Kantora z okresu informelu farba niepoddana działaniu pędzla, lecz swobodnie rzucona na płótno, tworzy obraz samorzutnie, a nie wedle z góry powziętej wizji. Dzieło malarskie powstaje jako efekt spontanicznego gestu artysty, rzucającego lub rozlewającego materię farby na powierzchni płótna, pozwalającego jej przybierać formę plam, zacieków i rozprysków.
Dariusz Konstantynów
Ilustracje
Kantor Tadeusz, Kompozycja, 1958. Muzeum Narodowe w Krakowiefot. Archiwum Ilustracji WN PWN SA © Wydawnictwo Naukowe PWN
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia