Cybis Bolesław, Primavera
 
Cybis Bolesław, Primavera
autor — Bolesław Cybis
data powstania — 1936
technika — olej, tempera, dykta
wymiary — 130 × 87
miejsce przechowywania — Muzeum Narodowe w Warszawie
Przedstawienie reprezentuje ów nurt realizmu w sztuce polskiej okresu międzywojennego, który wykazuje pokrewieństwo z niemiecką „Nową Rzeczowością” czy realizmem magicznym. Obraz ten jest jednocześnie grą z tradycją wielkiego malarstwa renesansowego, gdyż artysta nawiązuje tu, chociażby przez powtórzenie tytułu, do słynnego dzieła Sandro Botticellego. Jest to jednak gra przewrotna, albowiem Cybis ukazuje wzniosły temat w sposób bliski grotesce. Tytułowa Wiosna to nie idealna piękność, otoczona przepychem natury, lecz naga rachityczna i brzydka dziewczynka w opadających pończochach, stojąca przy umywalce i rozczesująca rzadkie, wypłonione włosy. Spadający na nią deszcz kwiatów sprawia wrażenie osypującego się deseniu taniej tapety.
Kształty postaci i przedmiotów, obwiedzione wyrazistym konturem, są tak czyste, że sprawiają wrażenie nierzeczywistości, nawet pewnej niesamowitości, a całość obrazu zawiera ogromny ładunek bolesnego i okrutnego liryzmu.
Dariusz Konstantynów
zgłoś uwagę
Ilustracje
Cybis Bolesław, Primavera, 1936 — Muzeum Narodowe, Warszawafot. T. Żółtowska-Huszcza/Archiwum Ilustracji WN PWN SA © Wydawnictwo Naukowe PWN
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia