manewrowość samolotu
 
Encyklopedia PWN
manewrowość samolotu, zwrotność samolotu,
zdolność do szybkiej zmiany prędkości, wysokości i kierunku lotu (zmiany położenia w przestrzeni);
m.s. pozioma — zdolność do zmiany prędkości i kierunku lotu w płaszczyźnie poziomej, np. wykonywania ciasnego zakrętu; zależy od właściwości aerodynamicznych i mechanizacji skrzydła oraz od jego obciążenia jednostkowego (stosunku ciężaru samolotu do powierzchni nośnej skrzydeł); m.s. pionowa — zdolność do zmiany prędkości i kierunku lotu w płaszczyźnie pionowej, np. pionowego wznoszenia, wykonywania pętli; zależy od stosunku ciągu zespołu napędowego do ciężaru samolotu; w wielu figurach akrobacji lotniczej ważna jest zarówno m.s. pozioma, jak i pionowa; miarą manewrowości jest promień i czas wykonania figury, np. zakrętu, pętli — im czas jest mniejszy, tym lepsza m.s.; myśliwskie samoloty odrzutowe o dużej manewrowości mogą zmniejszyć prędkość za pomocą odwrócenia kierunku ciągu.
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia