efekt aureoli
 
Encyklopedia PWN
efekt aureoli, efekt halo,
psychol. tendencja występująca w procesie spostrzegania (oceniania) ludzi;
polegająca na przypisywaniu im wielu pozytywnych cech i niedostrzeganiu ich cech negatywnych (domniemaniu ich braku), jeśli wcześniej zostali pod jakimś względem ocenieni pozytywnie lub wywarli ogólne pozytywne wrażenie (efekt aureoli), i analogicznie — na przypisywaniu cech negatywnych (przy niedocenianiu pozytywnych) osobom mającym jakąś wcześniej poznaną cechę wyraźnie negatywną (efekt diabelski), z drugiej jednak strony, jak wykazały badania, ludzie są bardziej skłonni przypisać cechy pozytywne osobom postrzeganym generalnie jako negatywne niż cechy negatywne osobom postrzeganym jako pozytywne (co zostało określone jako efekt Polyanny); z tego względu obraz osób nieakceptowanych (negatywnych) bywa zwykle bardziej złożony (niespójny, ambiwalentny) niż osób akceptowanych.
zgłoś uwagę

Znaleziono w książkach Grupy PWN

Trwa wyszukiwanie...  
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia