czarna pedagogika,
pojęcie pedag. i nurt badań, którego przedstawicielami są: A. Miller, K. Rutschky, E. von Braunmühl, S. Forward, K.J. Stettbacher i H. von Schoenebeck;
czarna pedagogika
Encyklopedia PWN
za początek cz.p. uznaje się opublikowanie książki Am Anfang war Erziehung (1980) szwajcarskiej psychoanalityk pol. pochodzenia A. Miller, której studia biogr. nad nieuświadamianą sobie przez wychowawców przemocą psychiczną, doświadczoną w okresie wczesnego dzieciństwa, a następnie stosowaną przez nich wobec dzieci, potwierdziły, iż zachodzi zjawisko społ. dziedziczenia postaw dyskryminacyjnych; nurt ten zainicjował badania nad negatywną, w tym sensie „czarną” rolą niektórych teorii i praktyk wychowawczych, które utrwalają mechanizmy i formy represjonowania dzieci (tzw. toksyczne wychowanie); cz.p. wpłynęła na rozwój ruchu na rzecz praw dziecka i descholaryzacji społeczeństw.
Znaleziono w książkach Grupy PWN
Trwa wyszukiwanie...
