Pochodził z rodziny arystokratycznej. W wieku 4 lat stracił ojca. Wychowywała go egzaltowana religijnie matka i jej brat, biskup. Przeznaczony przez rodzinę do kariery wojskowej, zrezygnował z tej drogi życiowej i zajął się nauką. Początkowo interesował się matematyką, na której polu odniósł wiele sukcesów. Zrobił błyskotliwą karierę. W 1769, wieku 26 lat został członkiem paryskiej Akademii Nauk, a 1777 — jej sekretarzem. Jako jedyny bardziej znany filozof oświeceniowy uczestniczył w rewolucji francuskiej 1789–99. Rozwijał w tym czasie intensywną działalność polityczną i publicystyczną; był członkiem, następnie przewodniczącym
Konstytuanty, wchodził w skład Konwentu; nie należąc formalnie do żadnego ugrupowania, opowiadał się za żyrondystami. W 1792 opracował projekt organizacji wychowania publicznego, postulujący szkolnictwo niezależne od Kościoła i świeckie, podlegające prawodawstwu państwowemu, bezpłatne, w stopniu podstawowym (4 lata) obowiązkowe; uprawnienia obu płci miały być jednakowe; zarząd szkolnictwa miał należeć nie do państwa, lecz do Narodowego Towarzystwa Nauki i Sztuki, a szkoły wyższych stopni miały w swych okręgach nadzorować szkoły stopni niższych. Szkoły winny zajmować się tylko i wyłącznie nauczaniem pozostawiając wychowanie w gestii rodziny. Będąc członkiem tzw. komisji metra, Condorcet przyczynił się do wprowadzenia metrycznego układu miar i wag we Francji. Uważając, że działania człowieka można ująć w sposób mat., głosił program zbudowania „matematyki społecznej” — uniwersalnej nauki o człowieku, nie ustępującej pod względem ścisłości naukom przyr. (
Tableau général de la science... 1795). W pracach z zakresu matematyki zajmował się głównie rachunkiem całkowym, problemem trzech ciał, teorią równań różniczkowych i rachunkiem prawdopodobieństwa. W pracach ekonomicznych pozostawał pod wpływem koncepcji A.R.J. Turgota i rozwijał tezy
fizjokratyzmu. Jego liberalne poglądy doprowadziły do konfliktu z radykalną lewicą. W okresie dyktatury jakobińskiej, po uchwalenie przez Konwent jego aresztowania, ukrywał się przez rok, zagrożony gilotyną, w podziemiach pałacu przyjaciół. W tych warunkach przystąpił do pisania dzieła swojego życia
Szkic obrazu postępu ducha ludzkiego poprzez dzieje. Po skończeniu dzieła, nie chcąc narażać dłużej właścicielki pałacu, a także swojej żony i córki opuścił kryjówkę. Przedtem napisał znany list do córki, w którym udzielał jej rad życiowych. Uciekł z Paryża, przypuszczając, że dom, w którym się ukrywał jest pod obserwacją. Po dwóch dniach, 27 III 1794, został ujęty w Clamart a następnie przewieziony do Bourg-la-Reine i osadzony w więzieniu, gdzie prawdopodobnie popełnił samobójstwo (29 III 1794).