Chińska filozofia klasyczna VI w. p.n.e.–XVIII w. n.e.
Zgłoś uwagę
UWAGA: Po wysłaniu zgłoszenia, otrzymasz wiadomość mailową z prośbą o jego potwierdzenie.
Chińska filozofia klasyczna VI w. p.n.e.–XVIII w. n.e.
(przegląd chronologiczny) | ||
Periodyzacja | Szkoły i kierunki | Przedstawiciele |
Epoka Wiosen i Jesieni (770–480 p.n.e.) | powstanie taoizmu powstanie konfucjanizmu |
|
Epoka Walczących Królestw (480–221 p.n.e.) | szkoła konfucjańska (rujia) filozoficzna zasada zgodności zdarzeń z ładem nieba (dao): zastosowanie jej do norm współżycia w ramach patriarchalno-feudalnej hierarchii społecznejszkoła taoistów (daojia) filozoficzna zasada materialnej jedności świata — bezosobowy ład przyrody (dao), negacja instytucji społecznych, odrzucenie hierarchii |
|
szkoły opozycyjne wobec taoizmu i konfucjanizmu: motistów (mojia); utylitarystyczno-ascetyczny program etyki społecznej, zainteresowanie problemami gnoseologicznymi i logicznymi wróżbiarska (yinyang jia); wzajemne oddziaływanie przeciwieństw yin i yang jako przyczyna przemian logistów (nazw, mingjia); program systematyzacji pojęć, poprawnego rozumowania, niezawodnego wnioskowania legistów (fajia); zasada prymatu ustawodawstwa i racji stanu nad wymogami etyki i tradycji |
wpływy szkoły we wszystkich nurtach filozoficznych |
|
Okres dynastii Han (206 p.n.e.–220 n.e.) | konfucjanizm — metafizyka konfucjańska taoizm religijno-magiczny, przekształcenie się systemu materialistycznego w doktrynę religijną opozycja wobec taoizmu i konfucjanizmu ze stanowiska materialistycznego i racjonalistycznego |
|
Okres od Epoki Trzech Królestw (220–265) do Epoki Pięciu Dynastii (907–960) | rozwój szkół filozofii buddyjskiej opozycja wobec idealistycznych tendencji filozofii buddyjskiej |
|
Okres dynastii Song (960–1279) | neokonfucjanizm nurt materialistyczno-kosmologiczny nurt idealistyczno-etyczny synteza obu nurtów w filozofii Zhu Xi; neokonfucjanizm — oficjalną filozofią cesarstwa; jego petryfikacja w system scholastyczny — przedmiot egzaminów dla kandydatów na urzędników państwowych |
|
Okres dynastii Ming (1368–1644) |
nurt subiektywno-idealistyczny rozwój badań klasycznych tekstów neokonfucjańskich |
|
Okres dynastii mandżurskiej Qing (1644–1911) |
neokonfucjański „pozytywizm” o orientacji materialistycznej, odkreślający konieczność opierania interpretacji filozoficznej na faktach |
|
zgłoś uwagę