• Na czasie
    Walentynowicz Anna, ur. 15 VIII 1929, Równe (Wołyń), zm. 10 IV 2010, Smoleńsk,
    działaczka związkowa; od 1978 członek Komitetu Założycielskiego Wolnych Związków Zawodowych; 1980 członek Międzyzakładowego Komitetu Strajkowego w Stoczni Gdańskiej (jej zwolnienie z pracy było bezpośrednią przyczyną strajku), współzałożycielka NSZZ „Solidarność”, od jesieni 1981 w grupie opozycyjnej wobec polityki L. Wałęsy; od 1989 w opozycji wobec odbudowywanego NSZZ „Solidarność”; 2006 odznaczona Orderem Orła Białego; zginęła w katastrofie lotniczej.
  • Warto wiedzieć więcej
    Powołany przez marszałka sejmu, działającego w myśl art. 40 konstytucji, rząd złoży swą władzę w ręce Prezydenta Rzeczypospolitej, obranego przez Zgromadzenie Narodowe.
    Tragiczne wydarzenia ostatnich dni głęboko wstrząsając sumieniem wszystkich obywateli Rzeczypospolitej, domagają się zbiorowego wysiłku, aby raz na zawsze usunąć możliwości ich powtórzenia.
    Przyczyny tych wydarzeń leżą w rozkładzie moralnym, jaki toczyć zaczynał życie publiczne w Polsce; przeciw temu rozkładowi musi się zwracać zdrowe poczucie obywatelskie.
    Rząd rozumie, że dziś nie dość jest utrzymać tymczasowo ład i spokój, że ponadto musi być osiągnięty taki poziom moralności życia publicznego, który by dawał pewność wewnętrznego odrodzenia i wywyższenia Rzeczypospolitej.
    To odrodzenie moralne, oparcie rozwoju Rzeczypospolitej na poszanowaniu prawa i słuszności społecznej, wykorzenieniu wszelkiego sobkowstwa — partyjnego czy jednostkowego, uważa rząd nie tylko za hasło na przyszłość, ale za bezpośrednie zadanie swojej pracy na dziś.
    Odpowiednie zarządzenia, zmierzające do usunięcia zła, jakie się wkradło do życia państwowego, zostaną podjęte w zakresie działania rządu niezwłocznie — zarazem rząd wystąpi z planem niezbędnej naprawy organizacji życia państwowego i usunięcia jej dotychczasowych niedomagań.
    Niezłomnie wierząc w żywe wartości moralne i obywatelskie narodu, rząd wymaga stanowczo od wszystkich obywateli bezwzględnego posłuchu i lojalnego współdziałania oraz nieprzeszkadzania rządowi przez jakiekolwiek nieuprawnione samodzielne wystąpienia.
  • To ciekawe
    Prawdopodobnie resory po raz pierwszy wprowadzono w końcu XV w. do znanego na Węgrzech kocza. Zawieszenie skrzyni pojazdu na skórzanych pasach, pozwalające na wygodną jazdę, zastosowano we włoskich karetach. w XVI w. W innych krajach przeważały tradycyjne, trzęsące kolebki. Karety były dobrem dostępnym przede wszystkim dla władców. Inne ulepszenia to koła szprychowe, w których szprychy odchylały się na zewnątrz w stosunku do osi koła, kute obręcze i ruchomy skręt (po raz pierwszy użyty przez W. Ripona w 1564 w karecie Elżbiety I). Na początku XVII w. pojawiły się szklane szyby, co podnosi komfort jazdy. Bardziej bezpieczna, uważana za niewywrotną była tzw. berlinka, skonstruowana dla elektora pruskiego Fryderyka Wilhelma ok. 1661. Na przełomie XVIII i XIX w. używano w karetach metalowych resorów różnego kształtu.
Hasło dnia: opieka
Sponsorowane

Rekordziści

Najdłuższa jaskinia w Tatrach
Wielka Jaskinia Śnieżna — ponad 22 km.

Cytat dnia

„Idź swoją drogą, a ludzie niech mówią, co chcą”

Imieniny

Maj 20

Bazylego, Bernarda, Bernardy, Elfrydy, Iwona, Teodora, Wiktorii, Wiktoryny

Dzień w historii

Maj 20

zdarzyło się
1932
początek autorytarnych rządów kanclerza Engelberta Dollfussa w Austrii (do 25 VII 1934).
1935
nadzwyczajne posiedzenie Ligi Narodów poświęcone pamięci Józefa Piłsudskiego.
urodzili się
1927
Welfe Władysław, ekonomista i statystyk.
1822
Passy Frédéric, francuski ekonomista i polityk.
odeszli
1834
La Fayette Marie Joseph, polityk fr., generał.
2005
Ricoeur Paul, filozof francuski.
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia