teologia feministyczna,
w teologii chrześcijańskiej XX w. nurt rozwijający się w kręgach protestantyzmu, anglikanizmu, ostatnio także katolicyzmu, powstały w wyniku badania zjawiska dyskryminacji kobiet;
teologia feministyczna
Encyklopedia PWN
teologia feministyczna nawiązuje do założeń ruchu emancypacji kobiet (XIX w.) oraz współczesnego feminizmu, jest protestem przeciw „zmaskulinizowanej teologii” uprawianej prawie wyłącznie przez mężczyzn (w przeszłości istniał zakaz studiowania i wykładania teologii przez kobiety). Teologia feministyczna dopatruje się źródła dyskryminacji kobiet w dotychczasowej kulturze, w tym również w życiu Kościoła oraz w jego nauczaniu; teologia feministyczna szuka nowych zasad interpretacji Pisma Świętego i Tradycji, aby oczyścić je z elementów kultury patriarchalnej. Egzegeza feministyczna zwraca uwagę na niedocenianie lub przemilczanie postaci kobiet z Biblii (np. fakt, iż kobiety do końca pozostały przy ukrzyżowanym Jezusie oraz, że one właśnie były pierwszymi świadkami zmartwychwstania), akcentuje również „kobiece obrazy Boga” (np. Bóg jako rodząca w Księdze Izajasza), podkreśla też rodzaj żeński mądrości Bożej (gr. sophia). W teologii feministycznej rozróżnia się kierunek radykalno-feministyczny zainicjowany przez M. Daly, rozwijany przez U. Ranke Heinemann, dążący do zbudowania Kościoła kobiet, i kierunek reformistyczny (E. Schüssler Fiorenza, R.R. Ruether, C. Halkes, L. Schottroff, D. Sölle), rozwijający feministyczną hermeneutykę, w której zwraca się uwagę na badania języka i symboli rel. w duchu tzw. teologii wyzwolenia kobiet; przedstawicielki teologii feministycznej opowiadają się za święceniami kapłańskimi kobiet (w Kościołach protestanckich — ordynacją).