prasowe (medialne) koncerny,
prasowe (medialne) koncerny
Encyklopedia PWN
przedsiębiorstwa produkujące, najczęściej na wielką skalę, środki masowego komunikowania; początkowo (2. poł. XIX w.) dzienniki, czasopisma i magazyny o zróżnicowanym charakterze, zarówno informacyjne, ogólnokrajowe, wysokonakładowe, jak o znaczeniu lokalnym. Powstanie k.p. oraz pojawienie się będących ich założycielami i właścicielami tzw. baronów prasowych było związane z rozwojem prasy sensacyjnej oraz zjawiskiem koncentracji prasy, czyli procesem łączenia mniejszych wydawnictw w większe w celu obniżenia kosztów i maksymalizacji zysków, czemu towarzyszyło także przejmowanie przez wydawców prasy przedsiębiorstw zajmujących się produkcją i dystrybucją prasy.
Po II wojnie świat. powszechne stało się nabywanie przez k.p. udziałów bądź przejmowanie w całości stacji radiowych, telewizyjnych, agencji prasowych, firm fonograficznych, wydawnictw książkowych i wytwórni film., a w końcu XX w. tzw. nowych mediów, czyli sieci telewizji kablowych i Internetu. Umiędzynarodowienie tego procesu doprowadziło do powstania konglomeratów medialnych o zasięgu obejmującym w niektórych wypadkach duże obszary świata i wywierających wpływ na postawy i zachowania społ., a także świat polityki. W końcu XX w. w zasięgu sieci telewizyjnych należących do R. Murdocha (News Corporation) znajdowało się ok. 60% świat. populacji, w 2000, w efekcie fuzji amer. konglomeratu Time Warner z największym amer. dostawcą Internetu AmericaOnLine (ok. 25 mln abonentów), powstało megaprzedsiębiorstwo łączące „stare” i „nowe” media, mające wpływ na wszystkie dziedziny zainteresowań współcz. człowieka.
Jeden z pierwszych k.p. stworzył w 2. poł. XIX w. (w USA) W.R. Hearst, a w Europie m.in.: W.M. Beaverbrook (Beaverbrook Newspapers), A. i H. Harmsworth (Amalgamated Press), R. Maxwell (Maxwell Communications Co.), S. Berlusconi (Fininvest), rodzina Mohn (Bertelsmann AG), L. Kirsch (Kirsch Medien), A. Springer (A. Springer Verlag), w USA T. Turner (TBS), w Polsce: (okres II Rzeczypospolitej) Prasa Polska SA (tzw. prasa czerwona — warsz. dzienniki sensacyjne, m.in. „Kurier Czerwony”), Pałac Prasy SA M. Dąbrowskiego (m.in. „Ilustrowany Kurier Codzienny”), łódzki koncern Republika; po 1989 — grupa medialna Agora SA (m.in. dziennik „Gazeta Wyborcza”, prasa lokalna, magazyny, rozgłośnie radiowe), 4Media (dziennik „Życie”, prasa bezpłatna, rozgłośnie radiowe), holding ITI (stacje telewizyjne TVN, TVN24, Onet.pl, Multikino).