UWAGA: Po wysłaniu zgłoszenia, otrzymasz wiadomość mailową z prośbą o jego potwierdzenie.
Cervantes Saavedra Miguel
Encyklopedia PWN
Cervantes Saavedra
[serwạntes s.]
Miguel de , ur. 29 IX 1547(?), Alcalá de Henares, zm. 22 IV 1616, Madryt,
najwybitniejszy pisarz hiszpański; twórca nowożytnej powieści europejskiej, autor słynnego Don Kichota.
Kalendarium
Urodził się 29 IX 1547 (?) w Alcalá de Henares. Pochodził z podupadłej rodziny szlacheckiej, był synem felczera, do 22. roku życia przebywał w Valladolid, Sewilli i Madrycie; o jego studiach nie wiadomo nic pewnego, poza tym, że był ulubionym uczniem erazmianina J. Lópeza de Hoyos. Skazany za udział w pojedynku na banicję, schronił się 1569 do Włoch, gdzie wstąpił na służbę u przyszłego kardynała G. Acquavivy; wkrótce zaciągnął się do wojska. Ranny w bitwie morskiej z Turkami pod Lepanto (1571), utracił władzę w lewej ręce (faktowi temu zawdzięczał swój sławny przydomek el manco de Lepanto ‘kaleka spod Lepanto’). Gdy 1575 wracał do Hiszpanii, galera, na której płynął, padła łupem korsarzy tureckich; 1575–80 przebywał w niewoli w Algierze, podejmując czterokrotnie desperackie próby ucieczki, aż wreszcie, wykupiony przez braci trynitarzy, powrócił do ojczyzny. Związał się, również w życiu osobistym, ze środowiskiem teatralnym Madrytu; z romansu z zamężną aktorką urodziła się córka; w tym samym roku (1584) ożenił się z 19-letnią C. de Palacios, pochodzącą z prowincji La Mancha; tam właśnie (w Esquivias) znalazł swój pierwszy dom. Kolejne lata życia Cervantesa Saavedry były okresem ciężkiej walki o byt, np. w Sewilli (1587–1600), gdzie przez dłuższy czas pełnił m.in. funkcję komisarza prowiantowego hiszpańskiej floty, tzw. Niezwyciężonej Armady, a następnie poborcy podatkowego, narażając się na liczne konflikty i kłopoty; oskarżony o nadużycia i utratę zgromadzonych sum (powierzonych nierzetelnemu bankierowi), kilkakrotnie trafiał do więzienia; tam prawdopodobnie zrodził się pomysł Don Kichota. W 1603 osiedlił się w Valladolid, gdzie przebywał dwór Filipa III; 1606, w ślad za królewskim dworem, przeniósł się do Madrytu.
Na 1580–1616 przypada najbardziej intensywna działalność pisarska Cervantesa Saavedry, który pobytowi we Włoszech zawdzięczał niewątpliwie głębokie przywiązanie do kultury renesansowej, a bogactwu gorzkich doświadczeń życiowych — znajomość świata i ludzi. Pierwszym większym dziełem Cervantesa Saavedry był konwencjonalny romans pasterski Galatea (1585). W 1581–90 powstały też liczne utwory dramatyczne, spośród których należy wymienić oparte na wspomnieniach z okresu niewoli algierskiej El trato de Argel i Los baños de Argel oraz patriotyczną tragedię El cerco de Numancia (1584). W 1615 wydał tom Ocho comedias y ocho entremeses nuevos; zawarte w nim komedie ujawniają wpływ dramaturgii Lopego de Vega, a intermedia, mające formę realistycznych szkiców obyczajowych, stanowią najwartościowszą i najtrwalszą część jego spuścizny dramatopisarskiej. W tym najpłodniejszym okresie twórczości pisarza ukazał się także żartobliwy poemat Viaje al Parnaso (1614) i utwory reprezentujące dominującą w jego dorobku prozę narracyjną; są to zróżnicowane tematycznie i stylistycznie Nowele przykładne (1613), fantastyczno-idealistyczna powieść Niezwyczajne przygody Persilesa i Sigismundy (wydanie pośmiertne 1617), a przede wszystkim — słynny Don Kichot (cz. 1 1605, cz. 2 1615), którego oryginalny tytuł brzmiał pierwotnie: El ingenioso hidalgo Don Quixote de la Mancha (cz. 1), Segunda parte del ingenioso caballero Don Quixote de la Mancha (cz. 2). Rozgłos, z jakim w Hiszpanii i poza nią spotkała się pierwsza część dzieła, skłonił anonimowego autora, posługującego się pseudonimem A. Fernández de Avellaneda, do opublikowania (1614) jej apokryficznej kontynuacji o znamionach plagiatu (wydanie polskie Don Kichote 1997), co boleśnie dotknęło Cervantesa Saavedrę. Osamotniony i ciężko chory na puchlinę wodną, pisarz zmarł 22 IV 1616 w Madrycie, po przygotowaniu do druku Persilesa i został pochowany na klasztornym cmentarzu sióstr trynitariuszek bosych; dokładne miejsce jego spoczynku nie zostało oznaczone i największy twórca swej epoki nie posiada dziś własnego grobu.
Don Kichot, pomyślany początkowo jako parodia poczytnych w XVI w. romansów rycerskich typu Amadís de Gaula, rozwinął się w dzieło dające niezrównaną charakterystykę społeczeństwa hiszpańskiego okresu Złotego Wieku. Jego budzący na przemian podziw i śmieszność bohater, Don Kichot, ubogi szlachcic, który, wyruszając na poszukiwanie przygód, nadał sobie owo tak później sławne imię, oraz wierny towarzysz jego wypraw, giermek Sancho Pansa, stali się postaciami przysłowiowymi o walorach ogólnoludzkich symboli, pobudzającymi wiele pokoleń do rozważań nad dwoistością ludzkiej natury, nad relacjami między jednostką porywającą się na otaczający świat a brutalną rzeczywistością. Setki wydań i przekładów w różnych częściach świata oraz niezliczone interpretacje i komentarze są dowodem ponadczasowej aktualności tej najbardziej może sugestywnej i przenikliwej satyry, jaką człowiek napisał kiedykolwiek na samego siebie, będącej zarazem niezrównaną syntezą rzeczywistości i fantazji.
Cervantes Saavedra jest znany w Polsce przede wszystkim jako autor Don Kichota, adaptowanego początkowo za pośrednictwem języka francuskiego (Historia, czyli Dzieje i przygody przedziwnego Don Quiszotta z Manszy 1786, przekład F. Podoski; Don Kiszot z Manszy 1855, przekład W. Zakrzewski); pełne tłumaczenia oryginału ukazały się dopiero w XX w. (Przemyślny hidalgo Don Kichot z Manczy 1932, wydanie uzupełnione 1952, przekład E. Boyé; Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy 1955, przekład A.L. Czerny i Z. Czerny); istnieją też liczne przeróbki przeznaczone dla dzieci i młodzieży, tak XIX-wieczne, jak i współczesne (m.in. Boyé, J. Wittlina i W. Woroszylskiego). Z innych utworów przekładano: Galateę (1787, anonimowe tłumaczenie francuskiej wersji J.P. Floriana), Nowele przykładne (m.in. Leokadia 1790, adaptacja La fuerza de la sangre; Szklany człowiek 1881, dokonana przez L. Siemieńskiego adaptacja El licenciado Vidriera; wybór 5 nowel w tłumaczeniu Z. Milnera 1913; Cyganeczka w tłumaczeniu F. Baturewicza 1925; pełne wydanie zbioru w tłumaczeniu Milnera i Z. Karczewskiej-Markiewicz 1976), Intermedia (1967, przekład Z. Szleyen), wreszcie — Niezwyczajne przygody Persilesa i Sigismundy (1980, przekład Szleyen). Na scenie wystawiano zarówno niektóre intermedia, z Teatrem cudów na czele (w tłumaczeniu E. Leszczyńskiego 1921, E. Martuszewskiego 1950 i 1953, Szleyen 1965), jak też teatralne adaptacje Don Kichota (m.in. autorstwa L. Zamkow i Z. Kopalki).
Dla uczczenia pamięci pisarza ustanowiono w Hiszpanii Nagrodę Cervantesa, która zyskała sobie rangę największego wyróżnienia literackiego przyznawanego pisarzom tworzącym w języku hiszpańskim za całokształt ich dzieła; kandydatów do tej nagrody zgłaszają narodowe Akademie Języka i Literatury krajów hispanojęzycznych; wręczana jest uroczyście (od 1976) przez króla Hiszpanii w auli uniwersytetu w Alcalá de Henares w rocznicę śmierci pisarza.
Bibliografia
Obras completas, t. 1–3, Madrid 1993–94;
El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha, wyd. kryt. pod redakcją F. Rico, Madrid 1998.
wiemy, jak cenny jest Twój czas – zajmiemy Ci tylko chwilę.
Czy dasz nam szansę, abyśmy mogli dalej tworzyć źródło Twojej sprawdzonej, darmowej wiedzy, z której właśnie chcesz skorzystać? Bez wpływu z reklam będzie to po prostu niemożliwe.
Dlatego prosimy – dodaj naszą domenę, jako wyjątek lub skorzystaj z instrukcji i odblokuj wyświetlanie reklam na naszych serwisach.