Sławę przyniósł mu
Folwark zwierzęcy (1945, wydanie polskie Londyn 1947, wydanie krajowe poza cenzurą 1979, wydanie nowe 1984; ekranizacje 1956 i 2001), groteskowo-satyryczna parabola o wynaturzeniach rewolucji i rewolucyjnej władzy, będąca przejrzystą aluzją do losów przywódców bolszewickiej Rosji, zwłaszcza L. Trockiego. Ciężko chory na gruźlicę, w ostatnich latach życia często przebywał na odludnej wyspie Jura (północna Szkocja), gdzie pracował nad swoim ostatnim dziełem, antyutopią
Rok 1984 (1949, wydanie polskie Paryż 1953, przekład J. Mieroszewski, wydanie krajowe poza cenzurą 1980, wydanie nowe 1988, przekład T. Mirkowicz; ekranizacje 1956 i 1984). Powieść ta do dziś pozostaje jedną z najbardziej przenikliwych diagnoz ustroju totalitarnego, zwłaszcza w jego komunistycznej odmianie, kreśląc wizję państwa, w którym wszechpotężna Partia Wewnętrzna i jej przywódca Wielki Brat sprawują władzę opartą na terrorze i totalnej kontroli, wnikającej nawet w sferę pamięci zbiorowej, myśli i języka (zjawisko
nowomowy). Ponadto powieści:
Córka proboszcza (1935, wydanie polskie 1992),
Wiwat aspidistra (1935, wydanie polskie 1985),
Brak tchu (1939, wydanie polskie 1997), zbiory szkiców literackich i politycznych (wybory polskie:
Eseje, Londyn 1985,
I ślepy by spostrzegł, wydane poza cenzurą 1981, wydanie nowe 1990,
Anglicy i inne eseje 2002), należących dzięki finezji stylu i swiftowskiej ironii do klasyki angielskiego eseju (np.
Dlaczego piszę?,
W brzuchu wieloryba,
Zabójcy słów,
Literatura a totalitaryzm,
Co to jest faszyzm,
Literatura a lewica). Pisarz zmarł 25 I 1950 w Londynie, mając zaledwie 46 lat.