Koltès Bernard-Marie
 
Encyklopedia PWN
Koltès Bernard-Marie, ur. 9 IV 1948, Metz, zm. 15 IV 1989, Paryż,
dramatopisarz francuski.
1974–78 czł. i działacz FPK; odbył wiele podróży (po obu Amerykach i Afryce); w czasie studiów reżyserskich w Strasburgu zał. (1970) własny zespół teatr. Théâtre du Quai, adaptował: Dzieciństwo M. Gorkiego, Pieśń nad pieśniami, Zbrodnię i karę F. Dostojewskiego; debiutował 1977 sztuką La nuit juste devant les forêts, ale prawdziwy rozgłos zdobył dzięki inscenizacjom P. Chéreau (od 1983); teatr Koltèsa, klas. w swej prostocie, ma charakter alegoryczny: jest to rodzaj dialogu filoz. o samotności, strachu, pragnieniach, o magnet. sile miłości i nienawiści; postacią centralną jest „obcy”, samotny człowiek schwytany w pułapkę kłamstwa i śmierci; gł. sztuki: Walka czarnucha z psami (1979, przekład pol. „Dialog” 1985 nr 2), Zachodnie Wybrzeże (1986, wyst. pol. 1996), Transakcja, czyli W samotności pól bawełnianych (1987, wyst. pol. 1995), Powrót na pustynię (1988, wyst. pol. 2004) oraz kontrowersyjny dramat Roberto Zucco (1990, wyst. pol. 1992), przedmiot ożywionych dyskusji i protestów w wielu krajach, ukazujący seryjnego mordercę (wydarzenia z kroniki sądowej) oraz ukrytą potęgę zła drzemiącą w społeczeństwie; także utwory prozą (m.in. powieść La fuite à cheval très loin dans la ville 1984).
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia