W twórczości Beethovena wyróżnia się 3 okresy: młodzieńczy, okres wyzwalania się od obcych wpływów, zakończony ok. 1802 przełomem heiligenstadzkim i zmianami stylistycznymi (lub 1800 — wykonaniem I Symfonii); okres wieku dojrzałego, ok. 1802–1814, odznaczający się wzmożeniem sił twórczych, krystalizacją indywidualnego stylu, zwłaszcza na polu muzyki symfonicznej; okres wieku późnego, od ok. 1815, przynoszący nowatorskie rozwiązania w zakresie formy i faktury.
Ważniejsze utwory Ważniejsze utwory — instrumentalne: 9 symfonii (m.in. III Es-dur „Eroica” 1803, V c-moll 1808, VI F-dur „Pastoralna” 1808, IX d-moll 1824), uwertury koncertowe (Coriolan 1807, Egmont 1810), 5 koncertów fortepianowych, Koncert potrójny C-dur na fortepian, skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę (1804), Koncert D-dur na skrzypce i orkiestrę (1806); utwory kameralne (do oktetu włącznie): m.in. 18 kwartetów smyczkowych, Trio fortepianowe B-dur, zw. Erzherzogtrio (1811), 10 sonat skrzypcowych (op. 24 „Wiosenna”, op. 47 „Kreutzerowska”), 5 sonat wiolonczelowych; 32 (opusowane) sonaty fortepianowe (c-moll „Patetyczna” 1799, cis-moll, zw. Księżycową 1801, C-dur, zw. Waldsteinowską 1804, f-moll, zw. Appassionatą), wariacje fortepianowe (32 wariacje c-moll ok. 1806, 33 wariacje na temat walca Diabellego 1823), fortepianowe ronda, tańce, bagatele; utwory wokalno-instrumentalne: opera Fidelio (I wersja 1805, II — 1806, III, dwuaktowa — 1814, uwertury Leonora I–III, uwertura Fidelio), kantaty, muzyka do dramatów, oratorium Chrystus na Górze Oliwnej (1803), pieśni solowe i opracowania pieśni różnych narodów (m.in. dwóch polskich). Wydanie zbiorowe dzieł: t. 1–24 Lipsk 1862–65, suplement 1888; nowe krytyczne wydanie zbiorowe: Monachium, od 1961.