We wczesnych powieściach, określanych jako humorystyczne antyutopie, łączył elementy ostrej satyry,
science fiction i czarnej komedii — powieści:
Pianola (1952, wydanie polskie 1977),
Syreny z Tytana (1959, wydanie polskie 1983),
Matka noc (1961, wydanie polskie 1984),
Kocia kołyska (1963, wydanie polskie 1971),
Niech pana Bóg błogosławi, panie Rosewater (1965, wydanie polskie 1976).
Kocia kołyska to powieść o micie, ktorego podstawą jest kłamstwo wymyślone przez niejakiego Lionela Boyda Johnsona i propagowane przezeń na karaibskiej wyspie San Lorenzo pod nazwą religii bokokonizmu. W powieści tej religia i nauka prowadzą do upadku ludzkości, żadna z nich nie jest w stanie zbawić świata. Za ten utwór został przyznany pisarzowi tytuł magistra antropologi. Do swej prozy Kurt Vonnegut wplatał wątki pacyfistyczne, przestrzegał przed konsekwencjami prymatu nauki i mechanizacji w życiu człowieka, w krzywym zwierciadle ukazywał rozsmakowane w kulturze popularnej społeczeństwo amerykańskie, kierując ostrze satyry przeciw pozbawionym przyzwoitości elitom, np. powieści
Śniadanie mistrzów (1973, wydanie polskie 1977),
Recydywista (1979, wydanie polskie 1990),
Rysio snajper (1982, wydanie polskie 1994),
Galapagos (1985, wydanie polskie 1992),
Sinobrody (1987, wydanie polskie 1993),
Hokus pokus (1990, wydanie polskie 1992),
Trzęsienie czasu (1997, wydanie polskie 1997); krótka proza, eseje, felietony i wykłady w tomach
Witajcie w małpiarni (1968, wydanie polskie 1992),
Wampetery, foma i granfalony (1974, wydanie polskie 1997),
Losy gorsze od śmierci (1991, wydanie polskie 1994),
Tabakiera z Bagombo (1999, wydanie polskie 1999); sztuka
W dniu urodzin Wandy June (1970, wydanie polskie 1997). Swoje pisarstwo Vonnegut widział jako „groteskową prozę sytuacyjną” zabawno-gorzki slapstick w stylu filmów o Flipie i Flapie, świadomie dawkował patos i ironię, niekiedy uciekał w abstrakcyjny humor, w anegdotę, przywoływał mity założycielskie Ameryki. Zmarł 11 IV 2007 w Nowym Jorku.