Sisley Alfred
 
Encyklopedia PWN
Sisley
[sislẹ]
Alfred Wymowa, ur. 30 X 1839, Paryż, zm. 29 I 1899, Moret-sur-Loing,
malarz francuski, pochodzenia angielskiego; przedstawiciel impresjonizmu, jeden z najwybitniejszych pejzażystów epoki.
Kalendarium
Urodził się 30 X 1839 w Paryżu w zamożnej rodzinie angielskiego kupca.
Malarz francuski czy angielski?
Żył i tworzył głównie we Francji, wyjeżdżając co jakiś czas do rodziny w Wielkiej Brytanii, gdzie też malował i sprzedawał swoje prace; nawet w najtrudniejszych czasach „nosił się z angielską elegancją”; całe życie miał obywatelstwo brytyjskie.
W 1857 wyjechał do Londynu, by rozpocząć tam studia handlowe; zainteresował się jednak malarstwem; poznał dzieła J.M.W. Turnera i J. Constable’a. Po powrocie do Paryża, ok. 1860, poznał J.F. Bazille’a, za którego namową uczęszczał (wraz z nim) na lekcje malarstwa w Atelier Gleyre, gdzie zaprzyjaźnił się również z C. Monetem i A. Renoirem — 1862 cała czwórka opuściła atelier, nie zgadzając się z akademickimi metodami nauczania Gleyre’a. Sisley z przyjaciółmi lub sam, wyjeżdżał z Paryża, by malować w okolicach Fontainebleau. Początkowo, w latach 1865–66, był bliski barbizończykom, z czasem stał się, obok Moneta, najbardziej konsekwentnym impresjonistą — określany przez krytyków mianem jednego z „małych mistrzów” impresjonistów. Wystawiał na Salonach 1866, 1868 i 1870 (1867 i 1869 jego obrazy zostały odrzucone). Po wojnie francusko-pruskiej, 1870–71 mieszkał w Louvenciennes i Marly-le-Roi, 1872 przeniósł się do pobliskiego Voisins; malowane tam pejzaże, utrzymane w delikatnej i chłodnej tonacji z przewagą błękitów i zieleni, noszą cechy charakterystyczne dla malarstwa impresjonistycznego (Śnieg w Louvenciennes 1870 — Museum of Fine Arts, Boston; Most w Argenteuil 1872 — Brooks Museum, Memphis; Powódź w Port Marly 1876 — Musée des Beaux-Arts, Rouen); widoczne są w nich bezpośrednie zapożyczenia tematyczne z ówczesnych obrazów C. Pissarra.
Alfred Sisley założył w tym czasie rodzinę; z Eugenią Lescouzec miał dwoje dzieci; po kilku przeprowadzkach (Paryż, Sévres) osiadł 1880 wraz z rodziną w Moret-sur-Loing. Uczestniczył w wystawach impresjonistów 1874, 1876, 1877 i 1882; pierwsza samodzielna wystawa Sisleya 1883 nie spotkała się z uznaniem.
Wierność a odwzajemnienie
Impresjonizmowi pozostał wierny do lat 80., kiedy to zainteresował się postacią ludzką. Przez cały czas był też wierny pejzażowi i technice olejnej; poza krótkim okresem w latach 90., kiedy z bardzo dobrym skutkiem stosował również pastele (Gęsiarka ok. 1895 — kolekcja prywatna, Gęsi ok. 1897 — kolekcja prywatna) oraz kredki. Najbardziej charakterystyczne dla Sisleya są pejzaże z Île-de-France (Most w Sévres 1877 — Národní galerie, Praga, Loing i kościół w Moret 1886 — kolekcja prywatna), widoki znad Sekwany (Jesień. Brzeg Sekwany w Bougival 1873 — Museum of Fine Arts, Montreal, Barka w czasie powodzi w Port-Marly 1876 — Musée des Beaux-Arts, Rouen), Tamizy (1874), krajobrazy z wyspy Wright i Wielkiej Brytanii (Wybrzeże walijskie we mgle 1887 — Musée des Beaux-Arts, Rouen). Alfred Sisley nie stronił też od widoków miejskich (Widok kanału Saint-Martin 1870 — Musée d'Orsay, Paryż; cykl Kościół w Moret 1893–94 — 3 obrazy: Musée des Beaux-Arts, Rouen oraz kolekcje prywatne). W Moret-sur-Loing jego sztuka osiągnęła najbardziej okazałą formę (Młyn w Moret 1883 — Museum Boymans van Beuningen, Rotterdam, Most w Moret 1893 — Musée d’Orsay, Paryż).
Na tle impresjonistów
Pejzaże Sisleya uchodzą wśród dzieł impresjonistów za najbardziej liryczne i harmonijne. Jednak w przeciwieństwie do większości pozostałych twórców tego nurtu, Sisley nie doczekał uznania za życia. W 1897 wyjechał na kilka miesięcy do Wielkiej Brytanii, by tam malować i trochę podreperować finanse. Wtedy też sformalizował swój dotychczasowy związek z Eugenią, poślubiając ją w Cardiff. Po powrocie do Francji podjął starania o otrzymanie obywatelstwa francuskiego, bezskutecznie. Zmarł 3 miesiące po śmierci żony, 29 I 1899 w Moret-sur-Loing w osamotnieniu i zapomnieniu; tu też został pochowany na miejscowym cmentarzu.
Ilustracje
Sisley Alfred, Aleja w Argenteuil, 1872 — National Gallery of Art, Waszyngtonfot. A. Pieńkos/Archiwum Ilustracji WN PWN SA © Wydawnictwo Naukowe PWN
Sisley Alfred, Powódź w Port Marly, 1876 — Musée des Beaux-Arts, Rouenfot. Archiwum Ilustracji WN PWN SA © Wydawnictwo Naukowe PWN
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia