Marks & Spencer
 
Encyklopedia PWN
Marks & Spencer
[m. ənd spẹnsər],
brytyjska spółka handlowa;
sieć sklepów, założona 1893, z siedzibą w Londynie; jej początki sięgają 1884, kiedy M. Marks rozpoczął działalność handlową w Leeds, następnie 1894 z T. Spencerem założył w Manchester hurtownię odzieży, a 1901 pierwszy dom towarowy; w latach 20. spółka Marks & Spencer jako pierwsza wprowadziła zakup towarów bezpośrednio od producenta; 1928 zarejestrowano markę St. Michael, a 1930 otwarto firmowy sklep w Londynie; w latach 30. rozszerzono asortyment o artykuły spożywcze, wprowadzono bary kawowe dla klientów na terenie sklepów oraz wiele socjalnych udogodnień dla pracowników (m.in. stołówki, opiekę medyczną i stomatologiczną); 1948 w sieci sklepów Marks & Spencer wprowadzono samoobsługę; 1975 otwarto pierwsze zagraniczne filie w Paryżu i Brukseli; 1999 Marks & Spencer rozpoczęła elektroniczną sprzedaż przez Internet; 2000 firma miała ponad 300 sklepów w Wielkiej Brytanii i ponad 400 na świecie (w tym 1 w Polsce); wartość sprzedaży III 2001 wynosiła 11 438 mln dolarów USA, zatrudnienie — 76,5 tysiąca osób.
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia