Pruszkowski Witold, Wiosna
 
Pruszkowski Witold, Wiosna, Tchnienie wiosny
autor — Pruszkowski Witold
data powstania — 1887
technika — olej, płótno
wymiary — 202 × 141 cm
miejsce przechowywania — Lwowska Galeria Obrazów
Na obrazie Pruszkowskiego widzimy kroczącą postać nagiej kobiety, otoczoną bujnie rozkwitającą przyrodą. Przed nią rozpościera się jeszcze królestwo zimy, natura wciąż jest pogrążona w letargu, ale tchnienie wiosny już budzi ją do życia. Symbolem tej przemiany jest naga postać drugiej kobiety, powoli materializująca się z resztek topniejącego śniegu i spowijającej otoczenie mgły.
Kompozycja Pruszkowskiego jest utrzymana w duchu popularnych w sztuce 2. połowy XIX w. personifikacji sił natury, którym najczęściej przydawano postać pięknych, młodych kobiet. Dzieło Pruszkowskiego odbiega jednak od tej tradycji ikonograficznej. Patrząc na nie, odnosimy wrażenie, że istotnie mamy do czynienia z istotami nadprzyrodzonymi, przybierającymi tylko kształty ludzkie. Polski malarz prezentuje tu postawę bliską Arnoldowi Böcklinowi, którego obraz Wiosna miłości zdaje się być źródłem jego inspiracji. Podobnie jak Böcklin, Pruszkowski nadaje kształt swym śmiałym, fantastycznym wizjom, kreuje własny świat, który dzięki zachowaniu zasad sztuki realistycznej nabiera cech prawdopodobieństwa.
Dariusz Konstantynów
zgłoś uwagę
Ilustracje
Pruszkowski Witold, Wiosna (Tchnienie wiosny), 1887 — Lwowska Galeria Malarskafot. Archiwum Ilustracji WN PWN SA © Wydawnictwo Naukowe PWN
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia