Kober Marcin, Stefan Batory
 
Kober Marcin, Stefan Batory
autor — Kober Marcin
data powstania — 1583, sygnowany i datowany
technika — olej, płótno
wymiary — 236 × 122 cm
miejsce przechowywania — Zgromadzenie Księży Misjonarzy na Stradomiu w Krakowie
Malowane przez Marcina Kobera, nadwornego portrecistę Stefana Batorego i Zygmunta III portrety królewskie, powielane w kopiach olejnych i graficznych od chwili powstania aż po XX w., zyskały wielką popularność i wywarły znaczny wpływ na kształtowanie się nie tylko ikonografii monarszej, ale też reprezentacyjnego typu polskiego portretu szlacheckiego. Artysta w portretach tych łączył osiągnięcia dworskiego portretu środkowoeuropejskiego z lokalnymi tradycjami malarstwa portretowego.
Portret Batorego, namalowany na zlecenie króla, należy do szczytowych osiągnięć polskiego malarstwa portretowego. Jest jednym z głównych przykładów typu obowiązującego z małymi zmianami przez cały XVII w. i sięgającego następnego stulecia. Portretowany ujęty en pied stoi w majestatycznej pozie na jednolicie ciemnym tle, od którego odbijają barwne plamy stroju — karmazynowej delii z futrzanym kołnierzem i żółtych safianowych butów. Oblicze króla odznacza się realizmem, trafną charakterystyką i dążeniem do pogłębienia psychologicznego wyrazu. Całość malowana jest dość płasko i linearnie, z wyraźnym akcentowaniem dekoracyjności w dokładnym odtworzeniu akcesoriów stroju i walorach zestawień kolorystycznych. Wizerunek króla wywarł znaczny wpływy na rozwój rodzimego malarstwa portretowego.
Katarzyna Mikocka-Rachubowa
Ilustracje
Kober Marcin, Stefan Batory, 1583 — Dom Księży Misjonarzy na Stradomiu, Kraków.fot. Archiwum Ilustracji WN PWN SA © Wydawnictwo Naukowe PWN
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia