• Na czasie
    Walentynowicz Anna, ur. 15 VIII 1929, Równe (Wołyń), zm. 10 IV 2010, Smoleńsk,
    działaczka związkowa; od 1978 członek Komitetu Założycielskiego Wolnych Związków Zawodowych; 1980 członek Międzyzakładowego Komitetu Strajkowego w Stoczni Gdańskiej (jej zwolnienie z pracy było bezpośrednią przyczyną strajku), współzałożycielka NSZZ „Solidarność”, od jesieni 1981 w grupie opozycyjnej wobec polityki L. Wałęsy; od 1989 w opozycji wobec odbudowywanego NSZZ „Solidarność”; 2006 odznaczona Orderem Orła Białego; zginęła w katastrofie lotniczej.
  • Warto wiedzieć więcej
    Powołany przez marszałka sejmu, działającego w myśl art. 40 konstytucji, rząd złoży swą władzę w ręce Prezydenta Rzeczypospolitej, obranego przez Zgromadzenie Narodowe.
    Tragiczne wydarzenia ostatnich dni głęboko wstrząsając sumieniem wszystkich obywateli Rzeczypospolitej, domagają się zbiorowego wysiłku, aby raz na zawsze usunąć możliwości ich powtórzenia.
    Przyczyny tych wydarzeń leżą w rozkładzie moralnym, jaki toczyć zaczynał życie publiczne w Polsce; przeciw temu rozkładowi musi się zwracać zdrowe poczucie obywatelskie.
    Rząd rozumie, że dziś nie dość jest utrzymać tymczasowo ład i spokój, że ponadto musi być osiągnięty taki poziom moralności życia publicznego, który by dawał pewność wewnętrznego odrodzenia i wywyższenia Rzeczypospolitej.
    To odrodzenie moralne, oparcie rozwoju Rzeczypospolitej na poszanowaniu prawa i słuszności społecznej, wykorzenieniu wszelkiego sobkowstwa — partyjnego czy jednostkowego, uważa rząd nie tylko za hasło na przyszłość, ale za bezpośrednie zadanie swojej pracy na dziś.
    Odpowiednie zarządzenia, zmierzające do usunięcia zła, jakie się wkradło do życia państwowego, zostaną podjęte w zakresie działania rządu niezwłocznie — zarazem rząd wystąpi z planem niezbędnej naprawy organizacji życia państwowego i usunięcia jej dotychczasowych niedomagań.
    Niezłomnie wierząc w żywe wartości moralne i obywatelskie narodu, rząd wymaga stanowczo od wszystkich obywateli bezwzględnego posłuchu i lojalnego współdziałania oraz nieprzeszkadzania rządowi przez jakiekolwiek nieuprawnione samodzielne wystąpienia.
  • To ciekawe
    Prawdopodobnie resory po raz pierwszy wprowadzono w końcu XV w. do znanego na Węgrzech kocza. Zawieszenie skrzyni pojazdu na skórzanych pasach, pozwalające na wygodną jazdę, zastosowano we włoskich karetach. w XVI w. W innych krajach przeważały tradycyjne, trzęsące kolebki. Karety były dobrem dostępnym przede wszystkim dla władców. Inne ulepszenia to koła szprychowe, w których szprychy odchylały się na zewnątrz w stosunku do osi koła, kute obręcze i ruchomy skręt (po raz pierwszy użyty przez W. Ripona w 1564 w karecie Elżbiety I). Na początku XVII w. pojawiły się szklane szyby, co podnosi komfort jazdy. Bardziej bezpieczna, uważana za niewywrotną była tzw. berlinka, skonstruowana dla elektora pruskiego Fryderyka Wilhelma ok. 1661. Na przełomie XVIII i XIX w. używano w karetach metalowych resorów różnego kształtu.
Hasło dnia: Teide, Pico de
Sponsorowane

Rekordziści

Najmniejsza małpa szerokonosa
pigmejka — dorasta do 16 cm długości, osiągając masę ciała niespełna 95 g.

Cytat dnia

„Nie ma nic okropniejszego niż ludzie, którzy mają zawsze rację”

Imieniny

Maj 27

Juliana, Juliusza, Świętobora, Teodory

Dzień w historii

Maj 27

zdarzyło się
1952
podpisanie przez Szóstkę układu o utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Obronnej (EWO) w Paryżu; nie wszedł w życie.
1989
zmiana oficjalnej nazwy Birmy na Myanmar.
urodzili się
1797
Małachowski Gustaw, działacz polityczny.
1886
Konarski Kazimierz Bogdan, archiwista, historyk Warszawy, pisarz.
odeszli
1930
Miró Ferrer Gabriel Francisco, pisarz hiszpański.
1964
Nehru Jawaharlal, polityk indyjski, pierwszy premier niepodległych Indii.
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia