zarządzanie przez cele
 
Encyklopedia PWN
zarządzanie przez cele,
zarządzanie wykorzystujące metodę zaproponowaną przez P. Druckera, polegającą na tym, że każdy kierownik, niezależnie od szczebla zarządzania, proponuje zestaw celów, za których osiągnięcie chce być odpowiedzialny;
następnie, cele wraz z harmonogramami i kryteriami oceny, są negocjowane z bezpośrednim przełożonym; metoda ta miała być lekarstwem na „akcyjność” w zarządzaniu i zdobyła popularność w latach 60. i 70. XX w., głównie w krajach anglosaskich, w niektórych organizacjach o specyficznej kulturze; w szerszym zastosowaniu ujawniły się jej wady: trudno ocenić, czy przyjmowane cele są dla wszystkich kierowników wyzwaniem o podobnym stopniu trudności, łatwo jest tu o manipulację, polegającą na narzucaniu celów — rzadko obie strony są równoprawne w czasie negocjowania, a ponadto, ustalony dla całej organizacji system celów może być za mało elastyczny w przypadku konieczności szybkiego reagowania na zmiany; niemniej, w zgranym zespole, zarządzanie przez cele może być bardziej efektywnym sposobem zarządzania niż inne metody, jak np.: zarządzanie przez wyniki, zarządzanie przez wyjątki lub przez delegowanie uprawnień.
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia