reklama
 
Encyklopedia PWN
reklama w Polsce w latach 90.,
wraz z wejściem na polski rynek firm i koncernów międzynarodowych pojawiła się profesjonalna r. w stylu zachodnim (najpierw w telewizji). Za nimi przybyły przedstawicielstwa obsługujących je wyspecjalizowanych agencji reklamowych, walczących „o portfel i duszę klientów”. Opracowują one długotrwałe kampanie reklamowe, które obejmują telewizję, kino, prasę, bilboardy (uliczne plakaty wielkoformatowe), gadżety, foldery, ogłoszenia dla handlowców. Nad przygotowaniem r. pracują studia produkcyjne (graficzne, filmowe, radiowe, kreacyjne). Powstają domy medialne. Agencje reklamowe za pośrednictwem studiów filmowych (tzw. domy produkcyjne) zatrudniają profesjonalnych reżyserów i operatorów filmowych (np. J. Machulski, M. Ziębiński, P. Edelman, Ł. Zadrzyński, W. Dąbal, W. Sobociński), dziennikarzy i sportowców. W r. występują aktorzy — mimo dyskusji i częstych ocen negatywnych — m.in.: B. Bilewski, P. Fronczewski, M. Kondrat, K. Kowalewski, I. Kwiatkowska, B. Linda, C. Pazura, W. Pyrkosz, Z. Zamachowski. W Polsce r. w telewizji może być nadawana w wyodrębnionych blokach, w przerwach między emisjami audycji lub w trakcie, oznaczona w sposób wizualny lub dźwiękowy. Nie powinna zajmować więcej niż 15% dziennego czasu nadawania programu i nie więcej niż 12 minut w ciągu godziny. Nadawca programu telewizyjnego może przerwać audycję w celu nadania r. nie wcześniej niż po 20 minutach od jej rozpoczęcia lub od zakończenia poprzedniej przerwy w tej audycji. Nie można przerywać: dzienników, audycji o treści religijnej, audycji dla dzieci (trwających krócej niż 30 minut). W radiu nadawca programu może przerwać audycję w celu nadania r. nie wcześniej niż po 10 minutach od jej rozpoczęcia lub od zakończenia poprzedniej przer„wy w audycji. Ogłoszenia i r. w prasie muszą być oznaczone w sposób nie budzący wątpliworeklści, iż nie stanowią one materiału redakcyjnego. W 1999 udziały mediów w rynku reklamowym wyglądały następująco: telewizja — 48,83% (w tym Polsat — 1382,6 mln zł, TVP1 — 1086,5 mln zł), prasa — 38,23%, outdoor — 6,7%, radio — 6,12% (w tym RFM FM — 180,5 mln zł, Radio Zet — 124 mln zł), Internet — 0,12%. Od 1996 pojawiają się coraz częściej na stronach internetowych, a także są emitowane w kinach przed projekcjami filmów, umieszczane na kasetach wideo i na płytach CD-ROM.
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia