dywersyfikacja produkcji
 
Encyklopedia PWN
dywersyfikacja produkcji,
ekon. różnicowanie asortymentu produkcji przez przedsiębiorstwa.
Celem dywersyfikacji produkcji jest m.in. zmniejszanie ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej i osłabienie wpływu zmian koniunktury na wyniki finansowe przedsiębiorstwa, a skutkiem powstawanie konglomeratów jako formy przedsiębiorstwa oraz oligopolu jako struktury rynku; dywersyfikacja produkcji w przypadku bardzo dużych przedsiębiorstw może być wymuszona przez ustawodawstwo antymonopolowe; dywersyfikacja produkcji może oznaczać również przejmowanie przez przedsiębiorstwo kolejnych etapów technologicznych, np. zbudowanie sieci dystrybucji paliw przez rafinerię (tzw. dywersyfikacja produkcji w przód), albo przejmowanie przez przedsiębiorstwo poprzednich etapów technologicznych, np. przejęcie kopalni rudy żelaza przez hutę (dywersyfikacja produkcji w tył); dywersyfikacja produkcji w przód i w tył prowadzi do koncentracji pionowej i powstawania koncernów.
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia