cykl życia produktu
 
Encyklopedia PWN
cykl życia produktu,
ekon. teoria handlu zagranicznego sformułowana 1966 przez R. Vernona;
wg niej każdy produkt przechodzi kolejne fazy swego istnienia: nowy produkt (innowacja, krótkie serie, wysokie koszty, producent jest monopolistą), produkt standaryzowany (konkurencja niecenowa, niższe koszty, wytwarzany przez naśladowców) i dojrzały produkt (konkurencja cenowa, duża skala produkcji, niskie koszty, wielu producentów); koncepcja ta znalazła zastosowanie w handlu zagranicznym USA w latach 60. i 70. XX w.; zgodnie z nią: w pierwszej fazie USA są monopolistą w wytwarzaniu danego produktu na rynku światowym, w drugiej — rozpoczyna się produkcja tego dobra w innych krajach, w trzeciej — produkcja innych krajów staje się konkurencyjna dla amerykańskiej produkcji na rynku światowym, w czwartej fazie USA importują ten produkt.
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia