agencja reklamowa
 
Encyklopedia PWN
agencja reklamowa,
firma specjalizująca się w przygotowaniu reklamy, bądź działań promocyjnych, w celu umieszczenia jej w mediach;
pierwsze agencje reklamowe powstały w Polsce na przełomie 1989/90. Według danych za rok 1998 jest ich ok. 170 (ponieważ nie funkcjonuje system klasyfikacji — Agency Recognision Scheme — dane te należy potraktować z ostrożnością, niektóre polskie firmy nie spełniają warunków decydujących o przyznaniu im statusu agencji reklamowej). Agencje na szczycie w rankingu (wg wielkości sprzedaży operacyjnej) to agencje sieciowe, z przewagą obcego kapitału (często w 100%). Polski rynek reklamowy wciąż się rozwija, aczkolwiek nie jest to rozwój tak dynamiczny, jak można to było zaobserwować w czasie pierwszych lat działania profesjonalnej reklamy. Wiąże się to przede wszystkim z faktem, że zakończył się już proces wchodzenia na polski rynek największych światowych reklamodawców. Zwiększają oni nakłady na reklamę, ale rozdział największych budżetów reklamowych został praktycznie zakończony. Wraz z postępującą prywatyzacją i zwiększającymi się siłami nabywczymi konsumentów potęguje się proces intensywnego zabiegania o mniejsze budżety lokalne. Wydatki reklamowe na osobę w naszym kraju należą do niskich i wynoszą 30–35 USD, co stawia nas nadal za takimi krajami jak: Grecja, Portugalia i Hiszpania, które zamykają czołówkę europejską.
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia