Komeda Krzysztof
 
Encyklopedia PWN
Komeda Krzysztof, właśc. K. Trzciński, ur. 27 IV 1931, Poznań, zm. 23 IV 1969, Warszawa,
kompozytor i pianista jazzowy, z wykształcenia lekarz.
1952–54 grał w zespole Melomani, 1955 zał. pierwszy w Polsce zespół jazzu nowoczesnego, w którym grał na fortepianie; 1956 sekstet K. zdobył srebrny medal na Międzynar. Festiwalu Młodzieży w Moskwie i wystąpił z wielkim powodzeniem na I Międzynar. Festiwalu Jazzowym w Sopocie; w końcu lat 50. K. grał z zespołem Jazz Believers, m.in. w Filharmonii Nar. w cyklu koncertów Jazz w Filharmonii, następnie prowadził inne swoje comba (trio, kwintet), z którymi wykonywał wyłącznie własne utwory; współpracował z trębaczem T. Stańką i szwedz. perkusistą R. Carlssonem; międzynar. sławę zdobył jako kompozytor muzyki filmowej (1968 wyjechał do Hollywood na 3-letni kontrakt z Paramount Pictures); napisał muzykę do ponad 40 pol. i zagr. filmów, m.in. w reż. J. Hoffmana i J. Skórzewskiego (Prawo i pięść 1964), J. Morgensterna (Do widzenia, do jutra 1960), R. Polańskiego (Dwaj ludzie z szafą 1958, Nóż w wodzie 1961, Matnia 1966, Rosemary’s Baby 1968, skąd pochodzi słynna kołysanka), J. Skolimowskiego (Bariera 1966, Start 1966, Ręce do góry 1967), A. Wajdy (Niewinni czarodzieje 1960), także H. Carlsena (Kattorna 1964, Sult 1966, People Meet 1967); inne kompozycje: Memory of Bach (1956, z J. Milianem), Dwójka rzymska (1958), Moja ballada (1960), Crazy Girl (1961), Etiudy baletowe 1962).
Bibliografia
R. Kowal Polski jazz. Wczesna historia i trzy biografie zamknięte. Komeda, Kosz, Seifert, Kraków 1995.
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia