Pierwszym opublikowanym zbiorem poetyckim Garcíi Lorki był
Libro de poemas (1921); pozycję poety w hiszpańskim środowisku literackim umocnił tom
Canciones (1927), a publikacja
Romanc cygańskich (1928, wydanie polskie 1949) wyniosła go na szczyty sławy. García Lorca jest zaliczany do
pokolenia 1927, ale jego poezja jest przede wszystkim wyrazem skomplikowanej osobowości i wyjątkowej wrażliwości, co uwidaczniają tak odmienne cykle, jak:
Poema del cante jondo (1931),
Llanto por Ignacio Sánchez Mejías (1934),
Diván del Tamarit (1935),
Sonetos del amor oscuro (1936) i
Poeta en Nueva York (1940). Od najwcześniejszej młodości García Lorca rozwijał jednocześnie twórczość poetycką i dramatyczną, nie od razu jednak zdobył uznanie jako autor utworów scenicznych. Pierwsza wystawiona sztuka Garcíi Lorki
Czary motylkowej panny (1920) została wyszydzona przez krytyków i wygwizdana przez publiczność, a o realizację
Mariany Pinedy (1927, adaptacja polska 1950), dramatu odwołującego się do historii i legendy, pisarz zabiegał przez kilka lat. Zawdzięczał ją aktorce M. Xirgu, podobnie jak wprowadzenie na hiszpańską scenę farsy
Czarująca szewcowa (1930, wystawienie polskie 1950) oraz tragedii
Yerma (1934, wystawienie polskie 1956) i poetyckiej sztuki
Panna Rosita, czyli Język kwiatów (1935, wystawienie polskie 1953). Były to największe sukcesy teatralne Garcíi Lorki w hiszpańskim teatrze. Również dzięki Xirgu, po śmierci Garcíi Lorki, został wystawiony dramat
Dom Bernardy Alba (powstał 1936, wystawiony w Buenos Aires 1945, wystawienie polskie 1949). Za życia międzynarodowy rozgłos przyniosła Garcíi Lorce inscenizacja tragedii
Krwawe gody w Buenos Aires (1933, wystawienie polskie 1948).
W twórczości literackiej Garcíi Lorki można wyodrębnić 2 główne nurty: osadzony w tradycji andaluzyjskiego folkloru oraz nawiązujący do tradycji narodowej; nurty te często nakładają się, stanowiąc o specyficznym stylu Garcíi Lorki. Nacechowane tym stylem są także jego utwory surrealistyczne, których dominantą jest poetycka metafora. Przełomowym momentem w twórczości pisarza był roczny (1929–30) pobyt w Nowym Jorku i na Kubie. Powstały tam jego najważniejsze utwory surrealistyczne: Poeta en Nueva York, scenariusz filmowy Podróż na księżyc (1980) i dramat Publiczność (1976, wydanie polskie wraz ze Sztuką bez tytułu 1982). W podobnej konwencji García Lorca napisał rok później sztukę Kiedy minie pięć lat (1938) i na krótko przed śmiercią pierwszy akt Sztuki bez tytułu (1979).