Di Palma Carlo
 
Encyklopedia PWN
Di Palma Carlo, pseud. Charles Brown, ur. 17 IV 1925, Rzym, zm. 9 VII 2004, tamże,
wł. operator filmowy;
asystował przy realizacji filmów zaliczanych do najważniejszych osiągnięć wł. neorealizmu: Opętanie (1942) L. Viscontiego i Rzym, miasto otwarte (1945) R. Rosseliniego; zasłynął jako autor barwnych zdjęć do filmów M. Antonioniego: Czerwona pustynia (1964) i Powiększenie (1966) — uznany za wzorcowy przykład twórczego porozumienia reżysera i operatora; w latach 80. podjął współpracę z W. Allenem: Mężowie i żony (1992, zdjęcia stylizowane na reportaż), Shadows and Fog (1992, czarno-biały, nawiązujący do niem. ekspresjonizmu), Tajemnica morderstwa na Manhattanie (1993), Przejrzeć Harry’ego (1997) i in.; większość z tych filmów wyróżnia się charakterystyczną, ciepłą tonacją obrazu, uzyskaną dzięki dominancie barwy żółtej; 1973 Di P. zadebiutował jako reżyser.
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia