Carreño de Miranda Juan
 
Encyklopedia PWN
Carreño de Miranda
[karrẹńo de m.]
Juan, ur. 25 III 1614, Avilés k. Oviedo, zm. 3 X 1685, Madryt,
malarz hiszpański;
jeden z najwybitniejszych w XVII w., znakomity portrecista. Jako 11-letni chłopiec został oddany na naukę do warsztatu P. de las Cuevas w Madrycie, następnie uczył się u B. Romána. W latach 30. XVII w. realizował zamówienia dla madryckich kościołów, jednak jego pierwsze zachowane i datowane prace pochodzą z 2. poł. lat 40. (Św. Rodzina 1649, Maria Magdalena 1654); w dziełach tych jest widoczna inspiracja malarstwem flamandzkim (zwłaszcza P.P. Rubensa) i weneckim (Tycjana). Około 1657 pracował przy dekoracji madryckiego Alcázaru (freski ze scenami mitol., zniszczone w pożarze 1734); zaprzyjaźnił się wówczas z F. Rizim, z którym później współpracował (m.in. Fundacja zakonu trynitarzy 1666, do ołtarza w kościele tegoż zakonu w Pampelunie — obecnie Luwr, Paryż). W 1669 został malarzem królowej matki, a 1671 malarzem nadwornym króla Karola II. Na dworze wykonywał gł. portrety — liczne wizerunki Karola II i jego matki, a także członków dworu, ambasadorów i wybitnych gości (m.in. Książę Pastrana ok. 1670, Piotr Iwanowicz Potiomkin, ambasador rosyjski ok. 1681), ale również dworskiego monstum (Portret Eugenii Martínez de Vallejo 1680), błaznów i karłów. Po pożarze Eskorialu (1671), nadzorował jego odbudowę; 1680 uczestniczył w przygotowaniach dekoracji okazjonalnych na przyjazd Marii Luizy Orleańskiej do Madrytu.
Marta Boberska
Bibliografia
J. Barretini Fernández Juan Carreño, pintor de cámara de Carlos II, Madrid 1972;
A.E. Pérez Sánchez Juan Carreño de Miranda (1614–1685), Avilés 1985.
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia