1) jeden z głównych elementów struktury wielogłosowego dzieła muzycznego wyrażający się we współbrzmieniach i
akordach. Pojęcie harmonii łączyło się w tradycji starogreckiej m.in. z mitologią, kosmologią, etyką, matematyką, sztukami plastycznymi. Jako termin muzyczny oznaczała harmonia m.in. muzykę, system dźwiękowy, tryb, tonację, melodię, interwał melodyczny, konsonans, współbrzmienie. Teoria harmonii w znaczeniu wertykalnego (jednoczesnego) współdziałania dźwięków sięga początków wielogłosowości europejskiej (IX w.). Można wyróżnić 2 etapy rozwoju harmonii: harmonę
modalną (średniowiecze i renesans), opierającą się na trybach modalnych (
skala) i na kształtowaniu się poczucia akordowego, harmonicznego (
fauxbourdon); harmonię
funkcyjną (barok, klasycyzm, romantyzm, aż do początków XX w.), opartą na systemie
dur-moll; teoretyczne podstawy trójdźwięku durowego i molowego dał G. Zarlino (
Istitutioni harmoniche 1558); harmonię funkcyjną uzasadnił teoretycznie J.Ph. Rameau (
Traité de l’harmonie 1722); rozwinął ją m.in. H. Riemann (
Das Problem des harmonischen Dualismus 1905).
Harmonika (często utożsamiana z harmonią) — zespół cech harmonicznych, charakterystycznych dla utworów określonej epoki, szkoły, kompozytora.