2) w
Biblii i tradycji chrześcijańskiej dzieło mówiące o życiu Jezusa. Wyróżnia się
E. kanoniczne i apokryficzne (
apokryfy, II w. i później); greckie
E. kanoniczne powstały niedługo po ukrzyżowaniu Jezusa, przy czym ok. 50 r. n.e. istniał już zapewne spisany zbiór nauk Jezusa, zaginiony w późniejszym czasie (tzw. źródło Q); ze źródła Q i z pierwszej, zredagowanej przed 70 r.
Ewangelii Marka, korzystali, jak się uważa, autorzy
Ewangelii Mateusza (powstała ok. 80–90 r.) i
Ewangelii Łukasza (ok. 80–90 r.) — te 3 podobne do siebie
E. nazywamy synoptycznymi; natomiast
Ewangelia Jana (ok. 100) nawiązuje do niezależnej tradycji jerozolimskiej.
Jako gatunek literacki
E. charakteryzuje: wpływ modelu biografii starożytnej, wykorzystanie przekazów o Jezusie z tradycji ustnej, obecność myśli teologicznej odzwierciedlającej wiarę w Jezusa jako Pana, Syna Bożego, Mesjasza i Zbawcę, planowa kompozycja posługująca się porządkiem chronologicznym w odniesieniu do głównych wydarzeń historych, systematycznym natomiast w odniesieniu do nauki i działalności Jezusa, a także dramatycznym rozwojem akcji.
E. są zasadniczym źródłem do poznania historii życia Jezusa. Istniały zarówno czynniki sprzyjające wiernemu zapisowi faktów historycznych w
E. (np. żydowski zwyczaj uczenia się na pamięć nauk mistrzów, możliwość kontrolowania treści przekazów o Jezusie przez społeczność chrześcijańskiej i kolegium 12 apostołów), jak i czynniki mogące zmienić pierwotne brzmienie przekazów, np. literacka obróbka materiału, niedokładności przekładów z języka aramejskiego (którym posługiwał się Jezus) na grecki, późniejsze modyfikacje teologiczne. W ostatnich 2 stuleciach rozwinęła się krytyka historyczna
E., której wielu przedstawicieli (D. Strauss, F.Ch. Baur, a zwłaszcza R. Bultmann) podważało lub negowało możliwość dotarcia do „Jezusa historycznego”. Współczesna biblistyka unika skrajności przyjmując, że główne dane o życiu Jezusa są znane, natomiast wiele szczegółów jest niepewnych, gdyż autorzy
E. nie dążyli do protokolarnej dokładności w przedstawianiu faktów.