przedszkole
 
Encyklopedia PWN
przedszkole,
instytucja opiekuńczo-wychowawcza dla dzieci w wieku od 3 lat do rozpoczęcia obowiązku szkolnego;
zadaniem przedszkoli jest zapewnienie dzieciom właściwych warunków rozwoju fiz., umysłowego, emocjonalnego i społ., wyrównywanie ewentualnych braków i opóźnień w tym zakresie, przygotowanie dziecka do nauki w szkole oraz pomoc pracującym rodzicom w zapewnieniu dzieciom opieki wychowawczej. Przedszkola rozwinęły się z dawnych ochronek, które były instytucjami filantropijnymi, o charakterze opiekuńczym, przeznaczonymi gł. dla ubogich dzieci, ich praca miała charakter misji rel. lub społ. (pierwsze powstały w końcu XVIII w. we Francji); dopiero w poł. XIX w. rozwinął się w Europie ruch tzw. ogródków dziecięcych, zw. też freblówkami (od nazwiska ich twórcy i pierwszego teoretyka wychowania przedszkolnego — F. Fröbla); stanowiły one prototyp przedszkoli; za gł. cel stawiały sobie działalność wychowawczą i kształcącą; miały pielęgnować (rozwijać, kształcić) dziecko tak, jak ogrodnik pielęgnuje rośliny (stąd nazwa), stosując odpowiednie metody. Dalszy rozwój pedagogiki okresu przedszkolnego jest związany gł. z dokonaniami O. Decroly’ego i M. Montessori — twórczyni metody wychowania przedszkolnego opartej na koncepcjach naturalistycznych. W Polsce pierwsze ochronki zaczęto zakładać w latach 30. XIX w.; wśród ich rzeczników znaleźli się T. Nowosielski, S. Jachowicz, A. Cieszkowski; wybitnym teoretykiem i propagatorką wychowania przedszkolnego była M. Weryho-Radziwiłłowiczowa. W XX w. rozpoczął się proces upowszechniania wychowania przedszkolnego; ob. w wielu krajach stanowi ono pierwsze, obowiązkowe ogniwo zintegrowanego systemu oświatowego.
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia