Massys Jan
 
Encyklopedia PWN
1544 wygnany z Antwerpii za herezję, powrócił tam 1558; hipoteza o pobycie w Fontainebleau, oparta na przesłankach stylistycznych, nie znajduje potwierdzenia w dokumentach; M. malował monumentalne kompozycje, często o treści alegorycznej, z wielkimi, naturalnych rozmiarów figurami ujętymi z bliskiego punktu widzenia (Flora); w jego obrazach powtarzał się temat nagannej miłości, ukazanej w scenach zaczerpniętych zarówno z życia (Niedobrana para, Kuplerka), jak i tematyki bibl. (Syn marnotrawny, Dawid i Betsabe, Lot z córkami, Zuzanna i starcy); sceny figuralne są zazwyczaj ujęte na tle odległego, zróżnicowanego pejzażu, urozmaiconego niekiedy architekturą o formach renes.; gładka i drobiazgowa faktura malarska oraz wyrafinowana kolorystyka z tendencją do odważnych kontrastów barwnych, precyzyjne lecz chłodne podejście M. do anatomii podkreślają manierystyczny charakter jego sztuki.
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia