Freund Karl
 
Encyklopedia PWN
Freund
[froind]
Karl, ur. 16 I 1890, Königinhof (ob. Dvůr Králové, Czechy), zm. 3 V 1969, Santa Monica (stan Kalifornia),
niem. operator i reżyser filmowy;
jako operator, 1920–27 przyczynił się do sukcesów niem. ekspresjonizmu; autor zdjęć do filmów: Golem (1920, reż. P. Wegener, C. Boese), Portier z hotelu Atlantic (1924, reż. F.W. Murnau), Variete (1925, reż. E.A. Dupont), Metropolis (1926, reż. F. Lang) oraz filmu dokumentalnego Berlin — symfonia wielkiego miasta (1927, reż. W. Ruttmann); ówczesną twórczość operatorską F. cechuje dynamizm kamery i wyszukiwanie dla niej nietypowych punktów widzenia (w Variete F. umieścił ją np. na trapezie pod kopułą cyrku); 1937 emigrował do USA; za zdjęcia do Ziemi błogosławionej (1937, reż. S.A. Franklin) otrzymał Oscara; najsłynniejszym z 8 filmów wyreżyserowanych przez F. była debiutancka Mumia (1932).
zgłoś uwagę
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia