administracyjna

Encyklopedia PWN

dział prawa zaliczany do prawa publicznego, obejmujący ogół norm regulujących organizację i zachowanie się administracji publicznej oraz zachowanie się osób fiz. i innych podmiotów w zakresie nie unormowanym przez przepisy należące do innych działów prawa.
przewidziany przez prawo środek zmierzający do zapewnienia wykonania decyzji administracyjnej, w ramach egzekucji administracyjnej;
sądowa kontrola zgodności aktów administracyjnych, przede wszystkim aktów indywidualnych (decyzji administracyjnych), z prawem — sądowa kontrola legalności aktów administracyjnych.
reguluje postępowanie przed organami administracji w związku z wydawaniem decyzji administracyjnych i zaskarżaniem ich do Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz rozstrzyganie sporów o właściwość;
w Polsce forma reglamentacji działalności jednostki, przybierająca formę decyzji administracyjnej, noszącej różną nazwę;
indywidualny, jednostronny akt prawny organu administracji publicznej;
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia