Ford T 1908
 
Ford T 1908
W międzynarodowym plebiscycie, zorganizowanym przez Freda van der Vlugta, twórcę konkursu na Samochód Roku, Ford T zdobył tytuł Samochodu Stulecia. Dzięki niskiej cenie Ford T był pierwszym powszechnie dostępnym samochodem, łatwym w prowadzeniu i w miarę niezawodnym. Posiadał 4-cylindrowy silnik o pojemności 2896 cm3 i mocy 22 KM przy 1600 obr./min. Napęd na tylną oś był przekazywany za pomocą dwustopniowej, planetarnej skrzynki biegów. W budowie samochodu wykorzystano stal wanadową, lekką i wytrzymałą. Ważący nieco ponad pół tony Ford, rozpędzał się do 70 km/h i zużywał ok.12 l paliwa na 100 km. Wysokie zawieszenie pozwalało korzystać z auta nawet na nieutwardzonych nawierzchniach. Produkowany w 1908–1927 model T był stale udoskonalany. Elementy mosiężne (np. obudowę chłodnicy) zastąpiono stalowymi. W 1912–1925 auta te malowano wyłącznie szybko schnącą czarną emalią. Wszystko to obniżało koszty produkcji. Obok wersji karoserii „tourer” ze zdejmowanym dachem, wprowadzono odmiany zamknięte oraz wersje użytkowe, m.in. osobowo-towarową o nazwie Express, przodka aut w wersji kombi oraz ciężarówkę TT ze wzmocnionym podwoziem. Do 1921 Ford opanował 61,5 proc. rodzimego rynku motoryzacyjnego. W 1925 ceny fabryczne modelu T osiągnęły swój najniższy poziom. Najtańsza wersja „Runabout” kosztowała zaledwie 260 dol. Ogółem, powstało ponad 15 mln egzemplarzy Forda T. W USA samochód ten zyskał przydomek „Tin Lizzie” (‘Blaszana Elżbietka’).
Michał Kij
Ilustracje
Ford T, amerykański smochód osobowy (1908)rys. B. Wróblewski/Archiwum Ilustracji WN PWN SA © Wydawnictwo Naukowe PWN
Przeglądaj encyklopedię
Przeglądaj tabele i zestawienia
Przeglądaj ilustracje i multimedia