Secesja przejawiła się najpełniej w architekturze wnętrz, malarstwie dekoracyjnym, witrażu, metaloplastyce, złotnictwie, ceramice i szkle artystycznym, grafice użytkowej (książka, druki ulotne, plakat), introligatorstwie, tkactwie artystycznym, stroju i jego akcesoriach, meblarstwie. W malarstwie z secesją wiąże się głównie nurt symbolizmu — twórczość
nabistów oraz G. Klimta, F. Hodlera, E. Muncha, a w Polsce — J. Mehoffera, W. Wojtkiewicza, F. Ruszczyca, S. Wyspiańskiego; secesja wystąpiła w sztuce wielu krajów europejskich, m.in.: Wielkiej Brytanii (Ch.F.A. Voysey, A.V. Beardsley, Ch.R. Mackintosh), Francji (H. Guimard, L. Majorelle, E. Gallé, E. Gaillard, R. Lalique), Belgii (V. Horta, H. van de Velde, P. Wolfers), Holandii (J. Toorop), Niemiec (
Secesja Monachijska,
Secesja Berlińska) i Austrii (
Secesja Wiedeńska), przyjmując w różnych ośrodkach odrębne oblicze. Wybitnym i odosobnionym zjawiskiem była twórczość hiszpańskiego architekta A. Gaudiego, amerykańskiego złotnika i projektanta szkła L.C. Tiffany’ego oraz czeskiego malarza i grafika A. Muchy. Z secesją wiążą się także idee rosyjskiego ugrupowania
Mir iskusstwa, związki te dotyczą szczególnie sztuk plastycznych w okresie
Młodej Polski.