W swej najsłynniejszej pracy
Teoria klasy próżniaczej (1899, wyd. pol. 1971), będącej wykładem
instytucjonalizmu, wprowadził pojęcie
klasa próżniacza. Uważał, że źródła kryzysów tkwią w konflikcie między klasą interesu, kierującą się jedynie instynktem zachłanności, a klasą przemysłu, działającą zgodnie z instynktem dobrej roboty. Zastąpił pojęcie
homo oeconomicus definicją człowieka jako istoty społecznej, która kieruje się w swym działaniu instynktami opiekuńczości, dobrej roboty, ciekawości poznania i zachłanności. Te właśnie instynkty określają postawy i działania człowieka społecznego. Tworzy on instytucje ekonomiczne, które sankcjonują utarte zwyczajowo procesy regulowania materialnych potrzeb życiowych społeczeństwa. Veblen pokazywał ewolucję cywilizacyjną zgodną z jego teorią sprzeczności między technologią a instytucjami. Instytucje są czynnikiem hamującym zmiany cywilizacyjne, których nośnikiem jest postęp techniczny nie nadążają za zmianami i trudno się do nich dostosowują. Veblen dzielił dzieje społeczeństwa na fazy: pokojowej dzikości; łupieżczą; quasi-pokojowego rozwoju wytwórczości opartej na rzemiośle; pokojowej organizacji produkcji, korzystającej z maszyn i wysoko rozwiniętych technologii. Przewijające się w jego twórczości klasy pracująca i próżniacza zrodziły się w fazie łupieżczej, kiedy wojna stała się instytucją społeczną, a środki utrzymania były na tyle łatwo dostępne, że można było zrezygnować z części zasobów pracy potrzebnych w działaniach produkcyjnych. Próżnowanie przybrało w następnych fazach charakter konsumpcji ostentacyjnej, na pokaz. Veblen zaprzeczał tezie neoklasyków o racjonalnym postępowaniu konsumenta, dowodząc że zwyczaj i tradycja oraz chęć wyróżnienia się w społeczeństwie decydują o motywach wyboru koszyka dóbr. Pokazał
efekt snoba na przykładzie popytu na dobra luksusowe. Veblen badał również rozwój wielkich przedsiębiorstw w formie spółek akcyjnych, postęp w zakresie organizacji kapitałowego rynku cykliczność rozwoju ekonomicznego. Opowiadał się za rozwojem „świata przemysłu”, co zostało wykorzystane w późniejszych teoriach technokracji. Najważniejsze artykuły Veblena z zakresu metodologii zostały opublikowane w zbiorze
The Place of Science in Modern Civilisation (1919). Dotyczą one m.in. ewolucjonistycznego podejścia do ekonomii oraz zawierają krytykę ekonomii Clarka, pokazując ograniczenia teorii użyteczności krańcowej. Występuje tu także krytyka założeń, które legły u podstaw neoklasyki, w tym filozofii hedonizmu i utylitaryzmu. Inne główne prace:
The Theory of Business Enerprise (1904),
Absentee Ownership and Business Enterprise in Recent Times (1923).